søndag 24. desember 2023

Bilder malt etter inspirasjon fra en film om 

Amedeo Modiglianis liv og tidlige bortgang.

.
 



Jeg malte egentlig fire bilder, basert på scener fra filmen,
men jeg har bare fotos av to av bildene.

Maleriene befinner seg i Sverige og var egentlig ikke
malt for salg, da jeg er fascinert av Modidgliani som
kunstner og er en stor fan av ham og hans kunst.

Pablo Picasso og Modigliani var på mange måter konkurrenter
og begge hadde levert inn et bilde som et bidrag i en form for 
konkurranse om å få sitt bilde godkjendt i en offentlig sammenheng.


Er litt usikker på hva det egentlig dreide seg om, men de satt 
begge ved samme bord i en bar, da Picasso fortalte at han
hadde fått sitt bilde antatt.

Modigliani ble så skuffet at han reiste seg og gikk ut av baren.

Ute var det en regntung kveld og det hørtes en fjern litt 
melankolsk musikk og i det samme kom hans kone
Jeannie Hébuterne, hvorpå han bare griper om henne
og begynner å danse.

Denne scenen ble jeg fascinert av og  bestemte meg
for å prøve å lage fire bilder som en liten serie fra filmen.

Modigliani slet hele livet med lungeproblemer og var plaget 
av støv fra stener som han skapte skulpturer av.

Han havnet tilslutt på et sykehus for behandling, men 
døde der, bare 35 år gammel.

Jeannie Hébuterne ble så fortvilet at hun, høygravid i 
8. mnd. hoppet ut av et vindu fra sjette etg.og 
både hun og barnet hun bar døde momentant.

Amedeo Modigliani er blitt omtalt som et 
"Artistic genius who redefined beauty".

----


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar