mandag 13. juni 2011

WILGA 2000

Yes, yes, yes!

Wilga'n er kommet.


"Oaoh - Dætta va lækkert"

Endelig kom den, etter å ha vært tom på lager flere ganger - og hver gang
vi skulle bestille.

Denne kom også, som vanlig er, flatpakket (IKEA-metoden), så det var
bare å trå til og sette ting sammen.

Alt er jo ferdige deler, så det var jo ikke så veldig komplisert, men det
skal en smule tålmodighet og nøyaktighet til, så ting tar tid.

Vinger (116 cm) med balanseror og høyderor skal monteres, og litt
til passing må til, likeledes stabilisator med sideror.

Mottaker og batteri skal monteres, og servoer og stag til de forskjellige
funksjoner skal tilpasses og justeres.

Det som imidlertid tok mye tid var å klippe ut all dekor og finne ut hvor
de forskjellige detaljer skulle plasseres og få de pent montert.

Alle kommentarer om Wilga på nettet har vært bare positive, men en
ting har de fleste nevnt, det bør legges noe vekt i snuta da flyet er litt
baktungt.

Det ble løst ved å skjære ut et hull i forkant av batterirommet og flytte
batteriet lenger fram.


Det nye batterirommet hvor også kontakten til batteriet
lett kan nåes.

Biten som ble skåret ut ble pålimt en gjennomsiktig plastplate som det
ble boret et hull i på hver side for å kunne skru det fast til flykroppen.


Den utskårne biten (nye lokket) pålimt en klar plastplate
med en skrue i hver ende.
Det opprinnelige batterirommet kan skimtes til venstre.


Braketten som motoren er festet til var ikke skikkelig
tilskrudd, så motoren var litt løs.

For å få rettet på dette måtte plastkappen bak propellen
(cowlingen) tas av, og den var limt fast.

Etter litt småplunder kom den av og motorbraketten ble
tilskrudd skikkelig.

Nå ble cowlingen skrudd fast med små skruer og ikke limt,
slik at det er enklere å komme til motor og motorfester.


Det var små huller i braketten som det kunne settes skruer i,
dermed blir det enklere senere å ta av plastkappen.

Dumt av produsenten å ikke gjøre det samme, men det har
kanskje noe med tid å gjøre.

Denne gangen klarte jeg allt selv, uten noe bidrag fra Tor -
"den gode hjelper".

Han var forøvrig den som fløy først for å foreta evt. trimming av flyet,
noe som ikke var nødvendig, det fungerte perfekt fra første øyeblikk
tross litt ubehagelig mye vind.

Jeg fornøyd? - Jaaaaa!

Men - en ting er å fly det på land, det skal bli megaspennende å ta
av og lande på vann!!

Det åpner jo også flere muligheter for å fly om sommeren, når alle
åkre er i full vekst og bonden blir dritsur hvis vi lander i åkeren og
tramper uti for å hente flyet.

Både hjul-understell og flottører følger med, og er heldigvis enkelt å
montere og raskt å skifte.

Hele flyet er hvitt borsett fra decor, så under flyging kan det være
vanskelig på lang avstand å se om du har overside eller underside
mot deg - derfor har jeg lagt på rød dekor-folie på undersiden av
vinger og flottører.



Rød dekor-folie hjelper både for orientering
og mot slitasje på pontongene.

Halehjulet bør imidlertid modifiseres slik at det blir frittsvingende for
å kunne følge flyets bevegelser under taxing.

Det faste hjulet gjør det omtrent umulig å taxe rett fram.


Wilga 2000 med hjul


2 kommentarer:

  1. Nydelig Blogg!
    Takk for verdifulle tips!

    SvarSlett
  2. Har delt denne Bjarne...
    Like verdifulle tips i dag som når de ble lagt ut!

    SvarSlett