torsdag 9. februar 2012

"Klumpen" - (Snowflake)

RC-hobby er en hobby det stadig skjer ting med, både reparasjoner
og justeringer.

Det blir som med veteranbiler og gamle trebåter, det er alltid noe
som må gjøres.

Det selvkomponerte snøflyet, til daglig kallt "Klumpen" måtte
jeg justere litt på.

Først sideroret, som ble for spinkelt, så var det motorfestet som var
i svakeste laget (var egentlig ventet) og så var det hele fronten som
det ble en sprekk i ved en noe tøff landing da det ikke var snø å
lande på  (landet på gresset mens jeg ventet på snø).

Vingen ble også løftet litt i forkant, slik at det ble litt bedre løft ved
liten fart.


Litt større sideror.


Motorfestet ble forsterket et ekstra lag med
1,5 mm kryssfiner.


Hele den fremre delen av kroppen ble forsterket
med et ekstra lag med 6 mm Depron.

Så var alt klart for ny prøvetur - trodde jeg!

Ingen reaksjon fra motoren bortsett fra røyk!

Hva f...?

Fort av med vingen og røske ut batteriet i håp om at ikke hele greia
skulle ta fyr.

Motoren var helt død - for godt!

Ved hjelp av kyndige kollegaer kom det fram at det egentlig var
fartsregulatoren som var røket og forårsaket at også motoren tok
kvelden.

Hadde en motor til, men venter nå på ny fartsregulator.

Den ekstra motoren er en liten hissigpropp, går på 2-4 cell lipo batt.
og er på 2850 kv.


Motoren ser puslete ut ved siden av et vanlig t-lys.


Som enkelte (kvinner) hevder, det er ikke størrelsen det kommer an på!

Det hadde vært utenkelig for bare noen få år siden å bruke en motor av
denne størrelsen.

Effekten av børsteløse motorer og kapasiteten på Lipo-batteriene har
snudd opp ned på hele RC-markedet.

Jeg kan ikke tenke meg å gå tilbake til fuel-motorer med alt det sølet
det innebærer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar