tirsdag 2. oktober 2012

Datalek med foto

Sommeren 2012 var jeg på rundreise i Irland, og på en av
strendene fant jeg en mengde tomme østers-skall som var skyllt
iland.

Jeg tok med endel hjem og en kveld fotograferte jeg noen av dem.

Dette ga meg idèen til å leke litt på pc'n.

Photoshop, som de fleste som bruker pc kjenner til, er et godt
program å leke med.

Her kan du vri og vrenge på det meste av bilder og fotos og skape
dit eget særpreg.

Etterhvert som du blir kjendt med mulighetene kan du styre resultatet
dit du vil, men samtidig er det åpent for overaskelser.

Her er noen eksempler på hvordan du kan forandre et ganske ordinært
foto til noe mere abstrakt.

















Foto av et østers-skall før Photoshop er benyttet.





Det ble ikke store forskjellen fra det ubehandlede fotoet,
men gir et inntrykk av en av effektene.
 
 
 
 
 
 
 

 
Samme skell med forandring i farge, og noe kornet.
 
 
 Samme skjell igjen, men med litt annen teknikk. 
 


 

 Mulighetene er mange, så det er bare  å slå seg løs.
 
 
 
 
Her er enda en teknikk, og resultatet blir totalt forandret.
Samme bilde som det foregående!
 
 
 Det er bare å fortsette - originalen først, og så etter å ha
behandlet det i Photoshop.
 





































Man kan holde på i det uendelige åvri og vrenge på bildene
til de blir helt ugjenkjennelige.

 
 
Dette skjellet ligner nesten på et mumifisert hode!
 
 

 
Etter behandling blir det ikke fullt så skummelt.

 
Hva er så vitsen med å vri og vrenge på bilder - jo av og til kan
det bli til noe spennende, og det er bare fantasien som setter grenser.
 
Jeg har tidligere vist noen aktbilder som jeg har behandlet med
Photoshop og noen av resultatene har blitt bra ifølge vennekretsen.
 
Kan man foresten stole på hyggelige mennesker - kanskje de bare
er hyggelige.
 
Har du lyst kan du jo gi en tilbakemelding om du syntes dette er
artig, eller om du syntes det bare er møl.



 
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar