torsdag 9. oktober 2014

Høst!

Nå er det skikkelig høstvær om dagen og slutt på det flotte været vi har
hatt i en lang periode.

Av en eller annen grunn kom jeg til å tenke på Rolv Wesenlund og en
"greie" han hadde i Reiseradioen for mange år siden.

Han var Campingprest i Blåsoppdomen, og kom daglig med noen
filosofiske betraktninger.

Jeg husker ikke helt hvordan det foregikk, men étt innslag husker jeg
godt, det var på slutten av sommeren, og Reiseradionen skulle vel
antagelig snart legges ned for sesongen.

Da hadde Wesenlund en liten lek med ord som jeg har sansen for.

Sitat Wesenlund, sånn omtrent: " Da jeg kom ut av teltet i morges,
så regnte det. Så sto jeg der for meg selv å tenkte at, nå er det
høst, men vi har jo ingen sommer hatt. 
Men hva skal man med sommerhatt når det går mot høst!"

Vel,  det er vanskelig å si det samme, med den sommeren vi har hatt
iår -  det har vært en fantastisk sommer.

Like forbannet er det mange som har klaget fordi det har vært for
varmt.

Jeg har hørt folk sitte i solsteiken på en uterestaurant og klage på
varmen.

Det er jo bare å la være å sitte i solsteiken midt på dagen og heller
vente til det blir bedre temperatur senere på kvelden.

Hvis man absolutt må ha noe å drikke, øl e.l., så kan man også ta
det innendørs, de fleste puber har vel klima-anlegg.

Jeg har full forståelse for de som p.g.a. helseproblemer, sliter i
varmen, men jeg har ingen sympati for det "klagekoret" som uan-
sett ikke blir fornøyd.

Derfor er Wesenlunds filosofiske kommentar fra Blåsoppdomen
en fin påminnelse om å se det positive i situasjonen.

______

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar