onsdag 8. november 2023

Sommerens resultater og litt inspirasjon for neste sommer....

 

 En liten mental oppfriskning etter sommerens aktiviteter

ute i haven og kosekroken.


Paviljongen har jeg hatt der den står på bildet, i 14 år og

den busken bak, mellom garasjen og gjerdet har i mange

år gått under navnet humlebusken, da den er et

trekkplaster for humlene når den blomstrer og å

sitte i paviljongen og høre på summingen er bare 

koselig, men i fjor fikk den nytt navn - Tinnitus!

Man har summingen i øret hele tiden, men det er ikke

plagsomt, bare hyggelig - et tegn på at naturen

fungerer.


Her "bor" jeg mesteparten av sommeren og å sitte
her med kaffikoppen, en god bok og litt "smooth jazz" 
er skikkelig mentalhygiene.




Hvert år samler jeg frø fra blomstene og tørker de og samler 
de  i små bokser.

Tidligere erfaring er at det må komme luft til, ellers har det lett 
for å komme mugg i boksene og spesielt blomkarsen har lett 
for å mugne, så derfor lager jeg huller i lokkene, og i lokket til 
blomkarsen blir det litt større hull, så den holder seg skikkelig tør.

Det er irriterende når du har samlet godt med frø 
og så oppdage at alt var muggent.

Det skjer bare én gang, det sørger man for. 



Jeg har nå 14 bokser med frø fra egen produksjon, 

men tre av de er merket "Surprice".


Det betyr kort og godt at det er litt blanding av frø som jeg 

ikke har peiling på hva er og det ligger litt forskjellig 

hver av de tre boksene.


Sist sommer hadde jeg tilsammen 45 potter og 

ampler, så det var godt med blomster rundt meg.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar