tirsdag 10. september 2024

Angående valgsystemer....


Det som skjer USA om dagen gjør at jeg er glad for at vi har det systemet vi har i forbindelse med valg og ikke det systemet de har i USA.

Mange mener at vi har for mange partier og det kan jeg være enig i, men da slipper vi den situasjonen de har i USA i øyeblikket da vi bare hadde droppet partiet som evt hadde en gal mann som kandidat til statsminister stillingen.

Vi har et par partier som ikke har noe å gjøre i en regjering, men de setter fingeren på ting som gjør at folk tenker seg mer om når de skal stemme.

Jeg har forøvrig ikke alltid stemt på det samme partiet, men det er kun to partier som jeg har tillit til, eller som har saker som jeg syns er viktige.

Modern har alltid stemt på det samme partiet ifølge henne selv og har ikke holdt det hemmelig hva hun stemmer på, men fadern har jeg overhodet ikke peiling på hvor han sto politisk.

Jeg har spurt ham, men da bare smilte han lurt og sa ingen ting om den saken.

Det eneste jeg vet med sikkerhet er at han aldri ville finne på å stemme på KRF, da han ikke var troende og hadde et likegyldig forhold til religion.

Derimot mente han at de 10 bud var en grei leveregel, hvis man droppet det med at du skal ikke ha andre guder enn meg.

Jeg har sett ham gråte, så han var ingen ufølsom person.

Jeg følger ham angående det med religion, da jeg heller ikke har noen tro til en religion og jeg kan også felle tårer og blir lett rørt.

Jeg tror at befolkningen i Norge er heldigere enn amerikanerne, som kun har to muligheter, da vi på en måte kan sikre oss og kan stemme safe, hvis vi er usikre.

Noen mener at det er å søle bort sin stemme og det kan jeg på en måte være enig i, men jeg mener at jeg heller stemmer på det partiet som er nærmest mine ønsker i programmet sitt, selv om det rent politisk ikke er hva jeg normalt stemmer på, men som jeg kan være helt uenig med i en periode p.g.a. hva de har som hovedsak i sitt program.

De fleste nordmenn stemmer vel av gammel vane det samme partiet og jeg gjør vel normalt det samme, men som nevnt over ikke helt slavisk.

Vel, det ble litt lengre innlegg enn planlagt, men av og til blir det vanskelig å stoppe, for jeg skal bare ha med......

-----

For evt. kommentarer, trykk "Ingen kommentarer"



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar