tirsdag 16. november 2010

Hobbyer!!!

Bortsett fra at jeg er ganske aktiv med fotografering, maling og
mekking/restaurering av gamle biler, liker jeg å spille gitar,
ukulele, keybord, fløyter, congas (trommer) og å danse.
Spesielt latinam. og swing er moro, men nå har jeg fått meg en
hobby!!!

Radiostyrte helikoptere og seilbåter er den nye lidenskapen.

Det er megagøy.


















Har skaffet meg tre helikoptere - to små for innendørsflyging,
og et som kan fly inne i store rom som f.eks. gymsaler og haller,
men er morsomst  å fly ute.

















Det har gått med noen rotor-blader underveis, og det har blitt
endel mekking og justering.
Helikoptere er ikke det enkleste jeg har prøvd meg på, noe som
også andre har erfart, men det er ikke kjedelig.

Dette er også en av de store fordelene ved å bli bestefar - du har
lov til å være barnslig og dr... deg ut igjen.

Idag har vi "kræsja" det store helikopteret igjen - fire rotorblader
gikk rett vest. Bare fliser igjen, så nå er det bare å få tak i flere
og begynne å reparere.


















På dette helikopteret er det to par med rotorblader, et par øverst
som blir styrt av stabilisator-staget som gir en gyroeffekt, og ett par
under som kan bevege seg i forskjellige vinkler i forhold til akselen.

Hvilken vinkel de har til enhver tid bestemmer hvilken vei heli-
kopteret vil bevege seg.

I tillegg roterer øvre og nedre rotorpar hver sin vei.

Det som skjedde var at jeg tok en for krapp sving slik at ett av de
nedre rotorbladene slo inn i de øvre.

Det var egentlig ikke dette jeg mente med megagøy, men "man
lærer så lenge man har lever"!!!

Har bestillt modifiserings-sett for å øke avstanden til øvre og
nedre rotorblader for å unngå dette problemet.

"time vil sjåv"

Har også skaffet meg en radiostyrt seilbåt som er ca 1m lang
og er totalt 1,80 m høy m/mast og kjøl.


Bør kanskje nevne at jeg er over 60, men ikke pensjonist, har ikke rukket
å kjede meg enda.
Skjer det, får jeg bare skaffe meg noe å gjøre.

1 kommentar:

  1. Hei!
    De bladene så ikke helt gode ut, men bedre at de ryker enn at akseler og drev skades.
    Ellers kommer det en hel pose med nye blader fra HK, så da skulle vi ha en stund.
    hilsen heligal fra Våle.

    SvarSlett