søndag 28. november 2010

RC-hobby

Jeg har tre fjernstyrte helikoptere (det er ikke bare undertegnede
som er fjernstyrt).

Det største, Big Lama, har en teknisk detalj som kan gi store
problemer. I og med at det er en co-axial aksel-konstruksjon med
to rotor-par som går hver sin vei, kan øvre og nedre rotorblader
i visse situasjoner slå i hverandre.

For å løse dette problemet har fabrikken kommet med en forlenget
senteraksel slik at avstanden mellom øvre og nedre rotorpar øker.

Dette ombyggings-settet er et komplett sett hvor alle deler som har
med kraftoverføring og styring av helikopteret å gjøre er laget av
eloxert aluminium.

Standard-delene er laget i plast og bare selve rotor-akselen er av stål.

Som tidligere fortalt så skjedde akkurat dette problemet meg, så jeg
bestillte derfor nevnte ombyggings-sett.





















Driv-verket med styrings-systemet for rotorbladene 
og øvre og nedre rotorfester.




Nedre feste for rotorblader           Swash plate og nedre rotor-
og kontroll-armer fra swash          bladfeste  komplett - i metall.
platen - i plast.



Swash plate og overførings-         Øvre rotorblad-feste.
armer fra servoer.

Swashplate, med overføring fra servoer og
kontrollarmer for nedre rotorblader.
Big Lama ferdig modifisert med lengre senteraksel og
alle delene i metall istedetfor plast.

Nå er det bare å begynne å justere overføringer fra servoene
og få ting til å oppføre seg, og håpe at vinden snart løyer slik
at det går an å fly ute.

Det er såpass høy hastighet på dette helikopteret at det er litt
riski og kjedelig å fly inne og å måtte holde igjen farten hele
tiden.
Ellers er det bare å vente på sommeren og tiden for å seile
med det andre prosjeket.



Båten er klar, sender og mottaker har funnet hverandre
og alt fungerer - skal bare ha bly i kjølen.

Men sommer'n er langt borte - det er bare november,
så en får smøre seg med tålmodighet.

Det var en god del jobb å montere opp båten, selv om den var
"seilklar", med alle smådetaljer som skal ordnes og justeres og
sjekkes, men det var jo samtidig gøy.

Det er jo også den beste måten å bli kjendt med båten på.

Bilen som jeg har holdt på med de to siste vinterne er ferdig,
så nå er det neste bil som skal til pers.

En gammel Triumph Spitfire skal få en liten oppløftning så jeg
får fylle inn litt Bottox eller hva det nå heter og stramme opp
linjene litt.
Det blir litt karosserijobbing og litt i motor-rom og drivverk.

Med den kommer vi "plutselig tilbake".


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar