onsdag 15. desember 2010

Big Lama


Idag har jeg vært ute og fløyet BIG LAMA i dagslys fire (4) ganger.

Det fungerte bare helt supert bortsett fra en liten dragning sideveis mot
venstre, (ikke venstre sving) altså en parallell-forflytning.

Det er et beskjedent problem, da du kan justere for dette med stikka
under flyging.

Trimmingen var kjørt helt over mot høyre, og da "hang" helikopteret
helt rolig i luften.

Jeg liker imidlertid å ha litt å gå på til begge sider med trimmen.


















Dette kan rettes på ved å justere litt på lengden på armen fra servoen
på høyre side, som styrer den bevegelsen i swashplaten som igjen
styrer sideforflytning for helikopteret.

Den må gjøres kortere, og det gjøres ved å skru armen mere sammen.
Den har justerbar lengde og er beregnet for denne slags finjusteringer.



På hver side sees de justerbare armene som går fra servoene
og opp til swash-platen som igjen styrer rotor-bladene.


Skal snart ut å prøve igjen.

(Femte gangen idag  -  hekta på fjernstyrte leker???   -
Skjønner ikke spørsmålet!)

Har vært ute i mørket og prøvefløyet helikopteret ikveld, men det var ikke
den helt store opplevelsen.

Helikopteret var ustabilt og vandret mye, så det er bare én ting å gjøre -
gå tilbake et skritt.

Det har jeg nå gjort og det funket igjen.

Så vet man det.

Håper dette kan være en liten hjelp for andre som har fått det samme
problemet i forbindelse med rotor-kræsj og modifisering av
Big Lama helikopter.

For andre, som kanskje mer eller mindre ramlet inn på loggen min uten
å være interessert i hverken helikoptere eller andre typer fjernstyrte
modeller, er vel dette bare tåkeprat.

So what!!!

Målet mitt, ved siden av at jeg selv syntes dette er gøy, er å kanskje klare
å få barnebarn interessert i noe mer sosialt enn TV- og PC-spill.

Endel av det er foreløpig for teknisk, men det varer ikke lenge før eldste-
mann er mye mer teknisk en farfar.

Har forøvrig bestillt et nytt helikopter som er enda større og mer avansert,
og kan bl.a. fly på ryggen og er bedre egnet til å fly ute i friluft selv om det
er  litt vind.

En slags julepresang til meg selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar