lørdag 18. desember 2010

Big Lama Big Lama Big Lama

Forrige dagen skjedde det noe uventet, (ingenting er egentlig uventet når
det gjelder helikopter) den korte armen (staget) som går mellom rotor-
blader og stabilisatorstaget gled av rotorhodet slik at det var 0 kontakt
imellom disse.

Hvordan det hadde skjedd skjønte jeg først ikke, så jeg fikk det på
plass igjen og fløy videre.

Så skjer det merkelige ting igjen, BL begynner å oppføre seg mildt sagt
helt sykt.

Jeg får landet det litt uryddig, men alt er tilsynelatende helt ok, men så får
jeg se det samme staget som var glidd av tidligere, igjen hang og slang.
Det viste seg at staget var røket i ringen som skulle ligge rundt kula på
rotorfestet (rotorholderen).

Planen var å fly sammen med barnebarn og sønnen min en dag i rom-
julen, og det blir for kort tid til å skaffe nytt stabilisatorstag.

Altså må man prøve å reparere!



Staget som var røket er nå surret med Grizzly-tråd og lim for 
å gjøre en midlertidig rep. så heli. kan brukes, inntil nye deler
dukker opp.

Heldigvis var den avrevne delen (ringen) av staget blitt hengende
igjen på stab.staget.

Ringen var blitt delt, så jeg kunne lime fast den en enden til staget
og da limet var tørt klarte jeg å få ringen på plass rundt kula på
rotorfestet. Deretter ble den andre enden limt fast i staget.

Nå var det ingen styrke i de sammenlimte delene, så noe måtte gjøres.

Grizzly-tråd (sterk sytråd) er tingen.

Et tynt lag med superlim rundt staget, nær ringen, og så et par runder
med Grizzlytråd i det fuktige limet.

Deretter litt lim rundt kanten av ringen slik at tråden ville holde seg på
plass når den ble lagt rundt ringen.

Så noen runder med tråd og lim rundt ringen og stramme til underveis.

Testet og funket, så det får holde til nye deler ankommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar