mandag 13. desember 2010

Big Lama "forbedring"

I forrige innlegg har jeg beskrevet et problem med Big Lama helikopter
som tydeligvis også har plaget andre.

For å løse dette problemet kan man modifisere endel av drivverket  og
selve akslingen i helikopteret. Det er snakk om en forlengelse av senter-
akslingen og utskifting av alle plastdeler og erstatte de med metalldeler
(eloxert aluminium).

Jeg leste om én på nettet som etter å ha modifisert det hadde fått store
problemer med å fly helikopteret.

For ordens skyld, det er modell-helikopter det er snakk om!!!

Nå har også undertegnede fått de samme problemene og har ikke helt
skjønt hvorfor, men i dag tror jeg kanskje at jeg har funnet årsaken
til problemet.

Det er to (2) akslinger i drivverket, en aksel i form av et rør og en aksel
som ligger inni denne - altså det som kalles et coaxialt system hvor disse
to akslene blir drevet av hver sin motor, og går hver sin vei og driver
derved hvert sitt sett med rotorblader hver sin vei.

Festet og kontrollen av det nedre rotorparet er skrudd fast i den ytre
akselen, altså i røret.

Det er her jeg tror problemet oppstår. De små skruene som holder festet
for de nedre rotorbladene er for lange og går for langt inn i rør-akselen
og ligger å "skrubber" innpå den indre akselen.

Dette oppdaget jeg fordi det var gravd inn et spor i senterakselen der
hvor skruene kommer igjennom.













Her sees tydelig sporet som skruene har gravd ut.


Før akselen ble montert på plass var den fullstendig fri for merker og
spor så dette må ha skjedd etter at akselen var kommet på plass og
skruene som holder rotorbladfestet er skrudd inn.


Bildet viser det ene hullet
som skruene går inn i for
å holde nedre rotorpar
på plass













Det som er et problem, er at nå kan man ikke skru skruene ordentlig til, og derfor må skruene låses uten
at rotorfestet er skikkelig fast.

.
Man må bruke lock tight eller lignende, og må samtidig sørge for at
skruene kommer langt nok inn i hullene i den ytre akselen (røret) slik
at rotorblad-festet blir værende i korrekt posisjon.

Her kan man se hvor
skruene skal være
festet - den ene på
plass og den andre
liggende ved siden.








Dette må ha skapt mye vibrasjon i helikopteret, spesielt før hastigheten på rotorene ble høy nok,
og det har vært situasjonen også for undertegnede.

Samtidig har skruene bremset på den indre akselen, og det er vekslingen
i hastighet mellom øvre og nedre rotorpar som avgjør om helikopteret vil
svinge mot høyre eller venstre.

Vedkommede som skrev innlegget på nettet, beskrev de samme
symptomer med vibrasjon og at helikopteret svingte mot venstre selv
om han ga full stikke mot høyre - akkurat som min erfaring.

Jeg har ikke fått prøvd helikopteret ennå, så det blir meget spennende om
det har skjedd en positiv forandring.

Jeg er såpass "blærete" at jeg regner med det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar