torsdag 27. januar 2011

Walkera HM V400D02!!!

Så er endelig Walkera-delene ankommet fra Kina og satt på plass.
"Valka" er hel igjen!

Walkera HM V400D02 ved siden av den lille S 107


Et lite problem gjenstår, det virker som at en av servoene er litt
ustabil, så jeg venter med å fly til jeg har fått byttet den.
Jeg har god tid, det er ikke sommer enda, og jeg har et par helikopter
til som jeg kan fly med.

S 107, Big Lama og bakerst Walkera HM V400D02


Big Lama helikopteret har jeg fløyet nesten hver dag i det siste, da det
har vært nærmest vindstille.

Problemet med rotorkræsj er absolutt ikke løst selv om det går mye bedre.

Problemet er at når ting går bra, så blir man mere trygg og  flyr dristigere
som igjen framprovoserer problemer som f.eks. rotorkræsj.

Jeg har gjort en modifisering til - en ytterligere forlengelse av senterakslingen.
Lengre aksel er ikke å få kjøpt, så da må man lage en.

3 mm pianotråd som stang (ikke kveil) er løsningen - inn til
Norwegian Modellers og handle pianotråd, og så hjem og tilpasse.

Det var ikke bare enkelt.

3 mm pianotråd er ikke 3 mm, men litt tykkere. Hårfint tykkere, og ikke
engang synlig på skyvelæret.
Akslingen skal igjennom 2 støttelagere og det gikk bare ikke.

Men så ramlet løsningen inn i hodet - man har jo en liten dreibenk, en
såkallt urmakerdreibenk.

Pianotråd kan man bare glemme å dreie på grunn av hardheten, det blir
for tøfft, men jeg spente opp akslingen slik at de partiene som skulle
igjennom lagrene ble tilgjengelig med vannslipepapir.

Det er snakk om tørrsliping med først 400 papir og så tilslutt 800 papir.


Det funket!!!

Nå er akselen øket i lengden med ca 1,65 cm i forhold til den tidligere
forlengede akselen, som var 2,5 cm lenger enn standard-akselen slik at
den totale økningen i aksel-lengden er 4,15 cm i forhold til den opp-
rinnelige akselen fra fabrikken.

Men aller viktigst - akselen er rett.

Pianotråd er stiv - meget stiv og er vanskelig å bøye slik at det skal litt
til å få sleng på den forlengede delen.

Det jeg ikke har nevnt er at den første forlengede akselen som jeg
fikk fra Kina var blitt skjev, samtidig som jeg fremdeles fikk rotorkræsj.

Alternativet var derfor å bestille en ny aksel fra Kina, men nå er
problemet løst for Kr. 12,-. Prisen på pianotråden.

BL er prøvefløyet og det funker som bare det.

Kan anbefales.

En ting er ihvertfall sikkert, skal du ha fjernstyrte (RC) helikoptere
som hobby, så må du regne med en god del mekking og reparasjoner
samtidig som du nok må kjøpe noen deler i ny og ne.

Det kan se ganske kaotisk ut på kjøkkenbordet når flere
helikoptere skal "mekkes" samtidig.
Da er det godt å ha gamle isbokser og salat beger å sortere
skruer og deler i

Kjøp ihvertfall et helikopter som det er mulig å få tak i deler til, og ikke
den typen som enkelte populære altmulig-foretninger selger, og som
du kan glemme å få deler til.

Du vil trenge endel verktøy for små skruer og deler.
Negllakk får du også bruk for til å forsegle små skruer med.


Det er forøvrig fremdeles mulig å få rotorkræsj, men da skal du fly
temmelig aggressivt.

Det skjedde for undertegnede da jeg prøvde å provosere fram en
rotorkræsj for å se hvor grensen går.
Høy hastighet framover og så en krapp sving, samtidig som en slipper
høyre stikke slik at det blir et skikkelig løft rett oppover, så sitter
rotorene i hverandre.

Big Lama er tross alt ikke noe 3D helikopter og skal derfor ikke
benyttes til luftakrobatikk.

En liten kommentar på slutten - den tidligere nevnte "gaffel" med
slitasje, løsnet under flyging og medførte noen kunstneriske stunt
og C-moment.
















Pilen viser delen som løsnet. Det er den delen som styrer
overføringen av vridningen på rotorbladene fra swash platen.


Heldigvis fikk jeg landet helikopteret uten skader, og har fått
festet den løse delen.

Helikopter er gøy altså!!!

Måtte bare nevne det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar