tirsdag 4. januar 2011

Nytt helikopter

PC'n min har klappet sammen. Det skjedde julaften, så jeg har vært uten
kommunikasjon en stund.

Det er frustrerende!

Nok om det. Jeg har fått meg et nytt helikopter å leke med.
65 cm langt Walkera HM V400 D02!!!















Et flybarless collective pitch helikopter, dvs. at det bare har ett sett
med rotorblader i motsetning til coaxial helikoptere som har 2 sett med
rotorblader, som f.eks. Big Lama.
























Dette er et veldig mye mere avansert helikopter enn Big Lama, og da
selvfølgelig mye vanskeligere å fly. Ihvertfall til å begynne med.

Har jeg kræsja? 

Jaaaaaaaaaaa!



























Så nå må jeg igang med å mekke på det også. Begynner snart å få
skikkelig tak på mekking av helikoptere.











Heldigvis var det ikke noe veldig viktig eller komplisert som røyk,
men for å få skiftet den ødelegte delen, ble det mye demontering.

Nye deler og noe reserver er bestillt fra Kina, men det tar noen
dager før det dukker opp, så foreløbig ligger Walkera'n i deler på
kjøkkenbordet, og der skal det få ligge til delene ankommer og
jeg får montert de på plass.











Egentlig er denne kræsjen bare rør, for den var helt unødvendig.

Sist søndag var min sønn og barnebarnet mitt og jeg selv i en
gymsal med tre fjernstyrte helikoptere og et fjernstyrt fly pluss det
nye Walkera helikopteret.

Walkera'n er vanskeligere å fly, og når den er helt ny må alle
kontrollfunksjoner "trimmes".

Dette gikk ikke så bra som jeg hadde forventet, så på kvelden
satt jeg å irriterte meg over at jeg ikke hadde fått det til.

Det endte ihvertfall med at jeg fant meg en åpen plass hvor jeg
kunne fortsette å gjøre meg kjendt med helikopteret og jobbe
videre med å trimme (tune) det.

Vel, for å gjøre historien kort, det var mørkt!!!

Litt for mørkt, og det endte med at jeg et øyeblikk ikke hadde
full kontroll over hvor høyt/lavt over bakken det var.

Det ble en tøff landing, og et par brukne fester  for motor og
drivverk.

Heldigvis ingen dyre deler, bare plastikk.

Tilbake til Big Lama, der skjer det fortsatt ting. Helikopteret
funker bra, og det har ikke skjedd noe mer med det, men jeg har
oppdaget en svakhet ved en av delene som jeg byttet om fra de
originale delene.













Det nedre rotorfeste har en "gaffel" på undersiden, og den ene armen
er slitt halvveis over - altså ren slitasje.
Aluminium er tydeligvis ikke et godt nok materiale i denne sammenheng.

Jeg har imidlertid funnet en løsning på problemet.

En tynn silicon-slange tredd utenpå den slitte armen gir god beskyttelse
mot videre slitasje og vil hjelpe noe hvis armen ryker.

Dette er et tips til alle som har et Big Lama og har byttet ut de originale
plastdelene med aluminiumsdeler.

Sett på en gummislange på "gaffel"-armen - det er armen til høyre på
bildet over, og det er en til på baksiden, som ikke kommer fram på
bildet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar