søndag 27. februar 2011

"Glitching"

På engelsk kalles det "glitching", men jeg har ikke funnet noe godt ord
på norsk.

Det er imidlertid mottager-forstyrrelser det er snakk om.

Dere "gamle" radiobrukere vet selvfølgelig hva det er snakk om, men jeg
vet det finnes endel BIG LAMA coaxial-helikoptere i norge, og endel
av eierne er som jeg, ikke så rutinerte i radioproblematikk.

På en amerikansk video-snutt ble det snakket om akkurat dette
problemet.

Når jeg flyr helikopteret (Big Lama) så kommer det av og til en slags
rykkning i helikopteret.

Det er ikke motoren og det er heller ikke drivverket, men elektronikken
som skaper denne rykkningen.

På engelsk kalles det som sagt "glitching" og problemet kan oppstå hvis
antenneledningen har kontakt med metall, eller at batterikabelen ligger
for tett inntil.

Arbeidskollegaen min, Tor, har nevnt dette med batterikabelen for meg,
og han har også sett problemet når jeg flyr.

Det er 4 ting som er viktig her - antennen på senderen skal trekkes helt
ut, antennen på mottakeren (helikopteret) skal ikke være snurret opp,
(brettet), batterikabelen bør ligge så langt fra antennen som mulig og
det finnes en ring (husker ikke navnet) av en bestemt legering som tres
inn på strømkabelen og som tar opp støy fra batterikabelen.

Har ikke fått prøvd alle disse tingene enda, men skal ta dem i tur og
orden.

Det er foresten godt å ha kollegaer som har peiling!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar