fredag 23. september 2011

RC Cabin Cruiser

Eldste barnebarnet, nå blitt 8 år, er av og til med farfar på modellbåt-treff
ved 3.-dammen i Tønsberg.

Her møtes modellbåt-entusiaster og modellbåtbyggere fra hele Vestfold
(Vestfold Modellbåtklubb).

Ofte kommer det folk fra andre fylker som Østfold, Oslo, og i Bergen er
det en gjeng med entusiaster som av og til stiller opp i Tønsberg.

I sommer kom det en helt fra Tyskland med en fantastisk flott modell av
polarskipet Fram.

Farfar har en fjernstyrt (RC) seilbåt som også barnebarnet bruker, men
han vil gjerne ha sin egen båt, og da helst noe som beveger seg litt mer
enn en treg seilbåt i dårlig vind!!!

Han har en liten speedbåt, men den har ikke så mye "speed", så den er
også litt kjedelig, og ser litt puslete ut blandt alle de flotte modellene
som glir rundt i dammen.

I en større leketøysforretning hadde de i sommer en stor cabin cruiser
(80 cm) som så skikkelig elegant ut.



Den ble kjøpt inn og fallt øyeblikkelig i smak hos barnebarnet.




Interiøret var ganske så detalj-rikt
og så flott ut.




Dette var en rimelig båt (kr.999,-) til å være en såpass stor RC-båt, så
de hadde spart på elektronikken, som ikke var spesiellt imponerende.

Den hadde bare èn hastighet framover og samme hastighet bakover og
roret gikk bare fullt styrbord og fullt babord.

Dette er ikke sånn vi vil ha det, så neste steg var å skaffe ny
elektronikk.

Så var det å komme til "innmaten" - overbygget må bort!









Den originale "innmaten" var stor og plasskrevende
og overdreven i det meste bortsett fra ytelse!!!



Uten den orginale elektronikken er det god plass til
den nye som er mindre plasskrevende.

Den gamle elektronikken ble fjernet og ny sender, mottaker, motor
(som var vannavkjølt) og servo til roret ble kjøpt inn fra Kina.





 Prøveplassering av alle de nye komponentene for å se
hvordan jeg skulle montere de på plass.



Motoren, en outrunner, ble montert på en plastplate som ble fiksert i
korrekt vinkel for propellakslingen.

De blanke tuppene som stikker opp på motoren er
kuplinger for kjølevann.
Mellom motor og propellaksling er det montert et kryssledd
for å ta opp evt. vinkelfeil.



Motor, mottaker og servo til roret montert på plass.
For å hindre vann å trenge inn  via propellhylsen, er denne blitt
dekket av en plastplate - først limt på plass og så tettet
med TEC 7.

Der hvor propellhylsen stikker inn i kryss-leddet er det et støttelager av
nylon, og enden av plastplaten er tettet mot støttelegeret med TEC 7.



Rørene som stikker opp fra plastplaten som tetter over enden av
propellakslingen og er markert med piler er for påfylling av
grease/olje og lufting for påfyllingen


Servo og styrestag over til roret montert på plass.
Den gamle (originale) "rorkulten" ble brukt og fungerte helt perfekt.

For at motoren ikke skal gå varm og brenne viklinger og ledninger
må det vannavkjøling til.

Motoren er produsert med kjølesystem og kuplinger for inn- og uttak
av kjølevannet.

Det var litt spekulasjoner ang. hvordan få vannet til å sirkulere, men
som så mange ganger før ble kollega Tor spurt om råd.

Det ble satset på et system hvor propell-vannstrøm og fart ville få
vann til å bli presset inn i et rør som var koblet til en slange, og fram
til motoren.


Vannet blir presset inn i kobberrøret av vannpresset
fra propellen og av farten.

På enden av røret er det loddet fast en "trakt" som
forøvrig er den ytre delen på en kulepenn og fanger
opp vannstrømmen og øker effekten
på kjølevannet.

Fra motoren går det så en slange tilbake til hekken og ut.

Slangen til høyre leder kaldt vann i til motoren
og slangen til venstre leder vannet ut.


Fra venstre, servo for roret, mottaker, fartsregulator
og batteri.
I forgrunnen, motor med kjøleslangene.



1. kjølevann inn - 2. kjølevann ut.

Et veldig enkelt, men effektivt system som også gir kjøling ved
lave hastigheter på grunn av propellstrømmen.

Tester viste at vannet stod en god cm ut av utløpsrøret, selv ved
moderate hastigheter.

Båten blir etterhvert ganske dyr, men en ny båt med samme kvalitet
og utseende med "proff innmat" ville ha kostet nesten det dobbelte
i en forretning her i Norge.

Nå får vi en båt med vannavkjølt motor, trinnløs hastighet og ror som
også kan stilles trinnløst.

Sender og mottaker kan også programeres slik at båten går saktigere
bakover og toppfarten forover kan reduseres slik at 8-åringen ikke gjør
skade på egen eller andres båter.

Etterhvert som han behersker styring og "sjømannskap" kan farten
(toppfarten) økes.

Den børsteløse motoren er meget kraftig og har et ekstremt høyt
turtall hvis man gir den full effekt.

Barnebarn og farfar har i ettermiddag vært ute å prøvekjørt
vidunderet.

Alt fungerte fullkomment!!!

8-åringen koste seg med båt som det virkelig var fart i og kunne
kjøres og styres trinnløst.

En bitteliten detalj skal vi fikse litt på - den nye "innmaten" er noe
lettere enn den gamle så båten ligger litt høyt i vannet, men det er
en bagatell som vi fikser lett.



                                                        ---

1 kommentar:

  1. fin båt. jeg alltid å kjøpe en sånn. men det er litt dyrt for meg å kjøpe. nå er jeg lurer på å kjøpe en brukt rc båt.
    Adam smith
    adam.smith402@yahoo.com
    nitrotek

    SvarSlett