onsdag 28. september 2011

Tuff Trainer

En "Trainer" er et lettflydd modellfly som du kan trene med, så du slipper
å ødelegge et mer avansert og kostbart fly.

TUFF TRAINER er et slikt modellfly og er virkelig en "Tuff Trainer".

Jeg har tidligere anskaffet to fly som jeg har liten lyst til å krasje sånn
med en gang, da jeg ikke har så mye erfaring med modellfly.

Imidlertid har jeg fløyet begge flyene uten å krasje, men jeg følte meg
ganske utrygg - en får lære å gå før en prøver å springe!.

Derimot har jeg en god del timer i lufta med modell-helikopter, så jeg
er rimelig trygg med fjernkontrollen.

Det første jeg anskaffet var et altfor raskt fly for en med null erfaring,
så jeg kjøpte et til, men begge disse er flotte modeller som det er synd
å ødelegge så derfor kom "Trainer'n".


"Tuff Trainer" ca. en meter i vingespenn og laget i et
skum-materiale (EPP)som kan ligne på isopor,
men er mye sterkere og seigere.

Da jeg fikk flyet var det et par ting som måtte rettes på, servoen til
høyderoret var feilmontert og etter etpar noe tøffe landinger røyk de
tynne finerdelene som lukket rommet hvor batteriet ble koblet til.

Motoren var også dårlig skrudd fast, så den ble skikkelig tilskrudd.

Det hjalp desverre ikke for å holde motoren på plass, finerplaten
"motorfestet som motoren var skrudd fast til var limt fast - den var
limt, men ikke fast!!!

Motoren  fløy av ved første flygeforsøk, så da var det bare å ta
en "sjau" også på motorfestet.

Bedre lim, og nok lim ble brukt og det har ikke vært mer problem
med dette etterpå.


Luken på undersiden av snuta hvor batteriet kobles til.
Lokket i forkant er laget i 2 mm PVC og er mye sterkere en det
opprinnelige lokket, i like tynn finer, som gikk istykker
ved første "landing"
De vertikale festene som lokket er festet til er også i PVC
og har erstattet de opprinnelige i finer
som også røyk ved første "landing".


Som det fremgår av bildet så er den lange tungen på lokket skjøvet inn
i det ene vertikale festet og i motsatt ende er den mye kortere tungen
skjøvet inn til venstre.

For å holde lokket på plass er det satt inn en skrue som hindre lokket i
å gli lengre mot høyre og hindre at det kan glippe ut i venstrekant.

Delene i finer var veldig dårlige og burde vært laget i et annet materiale
sånn at slike irriterende skader ikke oppstår.

Etter modifiseringen har jeg ikke hatt noen problemer med denne luken.


Servoer og mottaker plassert i rommet til venstre.
Antennen (rød) kan sees i forgrunnen.
Rommet til høyre er for batteriet.



En siste sjekk før vi sender den opp.
Den har, som man kan se, vært i lufta
(og i bakken) noen ganger.



"Ready for take off"


"Up we go"
Det noe merkelige understellet ser litt mer fornuftig ut fra siden.
"Specially made for kornåker"



Å fotografere et fjernstyrt fly i lufta er ikke det enkleste.
De som har forsøkt å fotografere fugler i flukt  vet hvor
vanskelig det er.
Fotograf i forb. med flygingen er barnebarnet, 8 år.


                                                                ---

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar