T I G E R M O T H
(Tiger møll)
(Tiger møll)
"Moth'n" ferdig montert og klar for "take off".
Biplan, to-dekkere eller dobbelt-dekkere, kall det hva du vil, har
fascinert meg helt fra guttedagene.
Egentlig gjelder det alle typer fly, og som guttunge bygde jeg en
mengde med modellfly fra Revelle og andre modellflyprodusenter,
og en av de som var favoritten var en gul modell av Curtis Jenny.
Curtis JN var en serie med to-dekkere satt i produksjon i 1915 og
den mest kjendte var vel JN 4.
JN er også bakgrunn for klengenavnet "Jenny" som etterhvert ble
en del av navnet.
Egentlig gjelder det alle typer fly, og som guttunge bygde jeg en
mengde med modellfly fra Revelle og andre modellflyprodusenter,
og en av de som var favoritten var en gul modell av Curtis Jenny.
Curtis JN var en serie med to-dekkere satt i produksjon i 1915 og
den mest kjendte var vel JN 4.
JN er også bakgrunn for klengenavnet "Jenny" som etterhvert ble
en del av navnet.
Alle filmer, TV-programmer og artikler jeg har kommet over har
blitt slukt.
blitt slukt.
Endelig har jeg fått min egen, som kan fly.
Jeg kalte det "Min siste erobring", men det er vel heller omvendt.
Jeg kalte det "Min siste erobring", men det er vel heller omvendt.
Modellen er kjøpt inn fra Hobby King i Kina og har brukt hele
3 uker på veien fram til undertegnede.
1 uke fra bestilling til ankomst Oslo, og 2 uker for å komme seg
igjennom norskt byråkrati i form av tollvesenets stikkprøver.
Modellen kom prefabrikert, men flatpakket - alle deler kom løse og
det hele måtte limes isammen.
det hele måtte limes isammen.
Modellen kom uten noen form for byggeveiledning, og det skal man
være glad for, da kinesere ikke er spesiellt dyktige på oversettelser
og jeg har sett noen ganske "syke" tilfeller.
være glad for, da kinesere ikke er spesiellt dyktige på oversettelser
og jeg har sett noen ganske "syke" tilfeller.
Det kunne ha blitt noen morsomme løsninger.
Selve flykroppen var limt sammen, og jeg skulle ønske at jeg
kunne ha fått gjort det selv, da jeg kan bedre enn det fabrikken
har klart.
Limet som er brukt på fabrikken ekspanderer under tørking, det
har gjort at de to skrog-halvdelene er blitt presset ca. 1mm fra
hverandre, men det har ikke noen praktisk betydning da delene
sitter godt sammen.
har gjort at de to skrog-halvdelene er blitt presset ca. 1mm fra
hverandre, men det har ikke noen praktisk betydning da delene
sitter godt sammen.
På grunn av at høyderoret er delt går det to stag
fra samme arm på servoen.
Limet som følger med er litt seigt og klissete å jobbe med, og tørker
sent, men det limer godt og har god feste-evne.
Det første som bør gjøres er å gå igjennom alle delene, og legge en
slagplan for monteringen, slik at du ikke får en overaskelse med ting
du burde ha ventet med.
slagplan for monteringen, slik at du ikke får en overaskelse med ting
du burde ha ventet med.
Jeg bestemte meg for å feste den lave vingen til kroppen først, slik
at jeg kunne montere nedenfra.
at jeg kunne montere nedenfra.
Første skritt på veien, prøveplasser stagene før du fester de, så du
er sikker på å ikke gjøre feil.
Både vingestagene og stagene på flykroppen er forskjellige med
hensyn til høyre/venstre, så det er fort gjort å lime feil.
Det lønner seg å ha den øvre vingen løs når du skal tre inn wiren
(bardunen) mellom øvre og nedre ving, og det lønner seg å tre på
nedre vingen først.
(bardunen) mellom øvre og nedre ving, og det lønner seg å tre på
nedre vingen først.
Deretter kan du feste den øvre vingen til flykroppen og tre videre
derfra.
derfra.
Sjekk foto av flyet på nettkatalogen til Hobby King for å finne ut
hvordan du skal tre wiren videre og stram opp helt til slutt etter at
den øvre vingen er på plass, ellers er det umulig å få strammet
skikkelig.
Før du monterer den øvre vingen kan det lønne seg å lime fast
den fremre vindskjermen, ellers blir det litt knotete fordi vingen
er litt i veien.
Den fremre vindskjermen under vingen limt på plass.
Før du limer fast kowlingen lønner det seg også å prøveplassere
motorlokket slik at du er sikker på å få alt til å stemme etterpå.
Motorlokket har en liten tapp i akterkant som skal
presses framover når det skal tas av og er veldi glatt,
så det kan være lurt å legge på en liten dråpe lim
for å få bedre tak når det skal tas av.
Motorlokket vil du ta av og på hver gang du skal putte på plass
batteriet og hver gang du skal koble strømmen.
Cowlingen montert på plass.
Når den øvre vingen skal limes på plass bør du være veldig
nøye med å sjekke at alle stag står korrekt plassert og husk at
limet har lang herdetid og selv om det kan virke tørt etter kort
tid, så er det mulig å få deler ut av stilling etter ganske lang tid.
Når du har påført lim og fått øvre ving på plass, kan det være lurt
å legge på en vekt som ikke er for tung, da det hele er ganske
vaklete før limet er skikkelig tørt og wiren mellom vingene
er strammet skikkelig.
Horn til servostagene til balanseror er kommet på plass.
Likeledes bakvingen med høyderor, og stabilisator med sideror.
Understellet er skrudd på plass og låser samtidig den nedre vingen.
Oppunder taket på "gutterommet" sammen med noen
av de andre!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar