tirsdag 8. november 2011

TUFF TRAINER - modifisering (On floats)

Tuff Trainer er et flott nybegynnerfly og er veldig lettflydd.

Det tåler litt juling, men fronten er litt svak og kunne med hell hatt en
litt bedre løsning.

De er også litt "kjipe" med limet på fabrikken ved montering av
motorfestet.

Ved første flytur løsnet motorbraketten, og motoren fløy avgårde uten
flyet!!!

Det ble endel "fiksing" før det ble bra, bl.a. har jeg forsterket hele fronten
med 1 mm finer på begge sider (kan ses som rødt parti i fronten).

Jeg flyr ofte på et jorde hvor korn-stubben står igjen, så jeg har laget et
eget "understell for kornåker".




Jeg har tenkt å prøve "Tøffen" på vannet til sommeren og har
derfor  rigget til flottører.






















Med i "skvadronen" hører også en Wilga 2000 som både har flottører og
hjul-understell, og til den hadde jeg liggende et ekstra sett med flottører.

Disse har jeg nå tilpasset Tuff Trainer'n.

Til dette brukte jeg 2 mm pianotråd som er det samme som i det originale
understellet til Wilga'n.

Det er litt forskjell på festemulighetene, så jeg måtte lage en ny løsning
for Trainer'n.

Det fremre festet til Trainer'n er mye smalere enn på Wilga'n

Fremre feste på Wilga'n
Det fantes ikke noe bakre feste på Trainer'n, så det måtte lages.

Først måtte jeg skjære ut litt av halen der hvor festet skulle stå slik at
det ble en flate der hvor halen var krum (rund).

Så ble det limt på en 2 mm finerplate som underlag - finer ble valgt
fordi det fester godt med trelim til skumplastkroppen.

Deretter ble det limt fast en PVC plate som det var skjært ut plass til
pianotråden.


PVC platen ble limt fast med plastlim og blir i tillegg skrudd til finerplaten

Når det øvre "lokket" blir skrudd fast, blir både den nedre
plastplaten og pianotråden skikkelig låst fast.












Tuff Trainer klar for "Take Off" på vannet, og har også vært
på en liten prøvetur, men bare på vannet.


                                                                      -

1 kommentar:

  1. Bjarne

    Dette er Terje Johansen, jeg jobbet hos Thommes fior mange år tilbake. kan du kontakte meg på terjejo@gmail.com eller ring på 94358170. Jeg bor i Horten, så vi er vel naboer

    SvarSlett