fredag 6. januar 2012

T-Hawk / Sky Lady

Galskapen sprer seg mer og mer!!!

Ikke nok med skalamodeller og selvkomponerte modeller, nå skal
modeller blandes oså for sikkerhets skyld.

Vel, en lokal hobbybutikk solgte ut noen enslige kropper (T-Hawk)
til kombinert seil/motorfly som jeg hadde tenkt å lage vinger til.

Istedetfor å lage vinger fikk jeg tak i både for- og bakvinge til et
litt større fly (Skylady) som egentlig er et seilfly.

Vingene passet ikke helt, så jeg måtte trikse litt, men det så ikke så
værst ut.




 Kropp fra T-Hawk og vinger fra Skylady.


 
Kroppen var beregnet for skyvemotor (aktermontert) også her måtte jeg
trikse litt for å få festet motoren (som jeg tjuvlånte fra min  Tuff Trainer).

 



 
Propellen til Trainer'n var for lang, så jeg måtte kutte den ned litt og nå
lurte jeg på om det ble nok skyvekraft - vel, "time vil sjåv".

Da dette er en vanlig propell for frontmontasje måtte "noe" snues.

Med mine mangelfulle kunnskaper trodde jeg dette lot seg gjøre på
senderen og reverserte trottel-kontrollen.

Big surprice - jeg hadde ikke snudd på propelldriften, men på stikka,
slik at når jeg koblet til batteriet med trottel avstengt sto den egentlig
i full fart stilling og full rulle på propellen.

Det gikk heldigvis bra, men nå måtte jeg tenke - aha, jeg må snu på
noen ledninger.

Logikken sa meg at sort og rød måtte bytte plass og den gule burde
stå der hvor den sto.

Hipp hurra, det virket.

Av og til er det godt at man er "samler", så jeg hadde noen ekstra servoer
som passet.

Det var ikke balanseror på vingen, så det ble bare servoer for høyderor
og sideror.

Begge deler ble festet på bakvingen så det ble litt mange lange ledninger
fra mottaker til servoene, men pytt, pytt dette blir jo allikevel bare et
eksperiment.


 

 
Servo til høyderoret er festet på undersiden av bakvingen.


Det var dårlig feste i vingene så jeg forsterket de svake punktene  med
1 mm finer.


 

Servo for sideroret er festet på oversiden av bakvingen.


 
Stabilisatorfinne og sideror måtte jeg lage, og brukte 6 mm Depron.

Flyet ble veldig baktungt, så jeg måtte legge inn mye vekt i snuta,
og nå kommer det spennende øyeblikket - får jeg flyet opp i lufta?

Det hadde kanskje vært lurt å kutte litt av bommen for å flytte tyngde-
punktet litt forover og derved kunne fjærne noe av vekten i snuta.

Barnebarnet og undertegnede dro ut på jordet og da det ikke finnes
noe understell ble det håndstart.

Trottel på full styrke og kaste i vei.

Oaoh, det fløy!!!

En liten justering av batteriplassering og kanskje kutte litt av bommen
vil nok gjøre sitt til at noe av vekten i snuta kan reduseres, og derved
totalvekten ned.

Uvant å fly uten balanseror!



                                                   ---


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar