tirsdag 3. januar 2012

WILGA 2000 modifisering

Wilga 2000 er en meget lettflydd modell som trenger minimalt med
rullebane for "take off".

Med litt vind tror jeg at den nesten kan ta av rett opp uten rullebane,
men den er vinglete å taxe på bakken.

Det originale halehjulet har lett for å stå litt skjevt fra leverandør
og selv om man prøver å rette på det er det vanskelig å få det helt
korrekt.

Litt av problemet er også at hjulet ikke er svingbart. Dette gjorde
jeg noe med og fikk til et svingbart hjul som gjorde taxing bedre,
men ikke helt strøkent.

På noen modeller er det mulig å koble sideror og halehjul isammen
slik at de følger hverandre, men på Wilga'n er det litt plundrete å få
til så jeg har prøvd en annen løsning.

Det burde jo gå an å koble et stag til halehjulet fra staget til sideroret,
og som sagt - så gjort.



Fra HobbyKing fikk jeg tak i et halehjulsett som var beregnet for
servostyring av halehjulet.

Det kunne også brukes som et frittsvingende hjul, men jeg hadde
lyst til å få til samkjøring med sideroret.

På svingakselen fulgte det med servo-horn som kunne brukes til
et stag festet til siderorstaget.



Et krysshorn som jeg hadde liggende ble tilpasset ved å fjerne den
ene armen slik at to av armene ble liggende langsetter siderorstaget
den siste armen ble stående rett ut.



Servohornet ble først limt fast til staget med hurtiglim og så surret
med sterk sytråd,  "bjørnetråd" for så å bli mettet med lim.

Det fungerer helt perfekt og taxing er ikke lenger noe problem.

I ettertid fant jeg ut at det finnes en egen "dings" som kan festes
på staget til sideroret med en settskrue for å kunne sette på et
ekstra stag fra hovedstaget (rorstaget) og til halehjulet, men den
"dingsen" hadde jeg ikke der og da, så det blir til at man tager
det man haver, og improviserer.


                                                     ---

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar