tirsdag 5. februar 2013

Modifisering/Reparering av RC-fly

RC fly som hobby er noe alle som driver med det samme vet innebærer
mange ensomme stunder på hobbyverkstedet, eller hvis du har en liberal
hustru, på kjøkkenet.

Det er ikke til å unngå at fly går i bakken og det hjelper heller ikke at du
blir flink til å fly, for du bare gjør mer komplisert flyving som ofte ender
opp med crash.

Jeg har med stort og smått 13 fly, men det er kun ett som har fått kjørt
seg skikkelig med "noen" crash.

De øvrige er jeg mer forsiktig med, og flyr lite og "hensynsfullt" - dvs. de
henger mest på veggen.

Det jeg skal inn på nå er en trainer, som er det flyet som får all julingen.

Det har blitt reparert og forsterket/modifisert flere ganger og lever hva
jeg vil kalle et utsvevende liv.

Aller første gangen jeg skulle fly det (jomfruturen) fløy motoren av!!!

Den var festet, men det var dårlig materiale å feste i, bare skrudd fast i
en tynn finérplate som var dårlig limt til flykroppen.

Jeg har gjort flere forsøk på å lime skikkelig, men etter en stund løsner
motoren og finérplaten fra kroppen igjen og litt av kroppen følger med
hver gang.

Dette er en støpt kropp i (tror jeg) EPO skum.

Nå var tiden inne for en skikkelig omgang i tenkeboksen.

Tidligere har fronten på flyet blitt forsterket med 1 mm finér på hver side
pga. at fronten fikk en stor skade en gang.

Dette har gjort hele fronten vesentlig mer robust, men problemet med at
motoren løsner har hele tiden vært der.

Jeg fant ut at det kunne være en løsning å felle inn et stykke i balsa der
hvor motoren skulle festes, så det ble prosjektet.

Endel av det opprinnelige materialet i fronten måtte fjernes, så det ble
litt brutal aktivitet med Stanleykniven.                                                                                                                                                           




Man kan se finérplaten som er forsterkning av fronten, og som
gjør det enklere å felle inn et stykke i balsa.


Balsa er vanskelig å få i større dimensjoner, ihvertfall her hvor jeg lever,
så det ble til at jeg måtte bruke en 20 mm plate som fåes i 1 m lengde og
10 cm bredde.

Det var bare å lime isammen flere platetykkelser.




Den gamle finérplaten, som var hel, ble deretter limt fast til klossen 
og holdt på plass av skruene til limet hadde tørket


Etter at limet var herdet ble det laget hull til ledningene inn til fartsregulatoren.



God åpning til ledningene.




Med finérplaten limt til balsaklossen og lange
skruer, bør motoren holde seg på plass.


Så ble motoren fjernet igjen og klossen påført lim og satt på plass i fronten
på flyet.


Etter at bildet var tatt ble det plasert en plate på hver side av
fronten, slik at tvingen kunne dras skikkelig til.



Da limet var herdet ble balsaklossen formet slik at den passet
med resten av fronten - ennå ikke helt ferdig på bildet.

Understellet har ved flere anledninger fallt av, så jeg laget en liten plate
i finér som holder hjulopphenget på plass.

Kroken i akterkant av hjulene brukes til å hekte ringen i strikken ved
bruk av oppskytningsrampen som jeg har beskrevet tidligere.

I samme prosessen som det nye motorfestet ble bygget inn ble den
originale motoren byttet ut med en sterkere motor som også stakk litt
lenger ut.

Dette og litt feilberegning med lengden på balsaklossen gjorde at motoren
ble  stående ganske ubeskyttet, men det ga også en positiv effekt som i
utgangspunktet ikke var tenkt på.

Fordelen med å få motoren litt lenger fram er at det hjelper på å balansere
modellen bedre, da den er ganske baktung (tailheavy) i utgangspunktet.

Med litt tyngre motor, plasert litt lengre fram, blir balansepunktet (cg)
mer korrekt, og flyet er i bedre balanse.



Det er ikke mye beskyttelse her!


Tidligere hadde jeg laget en ny cowling til min Wilga 2000, så jeg tenkte
at en cowling på traineren burde løse problemet.

Med skyvelæret målte jeg opp fronten på flyet og formet til en "plugg i
noe tett og litt hard isopor som jeg hadde liggende.

Etter å ha fått til formen sånn nogenlunde sparklett jeg overflaten med
vanlig veggsparkel, uten løsemiddel.

Det er veldig viktig, for de fleste løsemidler "spiser" opp isoporen.

Det samme gjelder maling på sprayboks, som også "spiser" opp isopor
og tilsvarende skum-materialer, så ikke bruk sprayboks-maling til denne
type materialer.

Sparkelen er lett å slipe og pusse, men har en veldig porøs overflate,
derfor la jeg på et  par lag med vanlig trelim og slipte tilslutt med vann-
slipepapir for å få en glatt overflate.

Før støping må pluggen vokses slik at epoxy'n slipper tak etter støping.

Så er det bare å legg på tre lag med glassfiber og epoxy og vente til
epoxyen er herdet og pluggen kan fjernes.




For å stive opp formen limte jeg fast noen "ispinner"
som jeg hadde tatt vare på - alt kommer til nytte
før eller siden,



Den nye cowlingen - ikke helt perfekt finish,
men helt ok.



Dette så litt bedre ut, og i likhet med den jeg laget til Wilga'n
så sprekker den heller ikke så lett.

                                                             _____

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar