tirsdag 12. februar 2013

Wing-Dragon - modifisering

Wing-Dragon har jeg vært innom tidligere, men et par ting har jeg måttet
forandre på.

Den originale motoren er en børstemotor med ikke altfor stor effekt, slik
at jeg har måttet ha full trottle og trimmen helt maks for å få flyet opp.

Motoren (ihvertfall på mitt eksemplar) var underdimensjonert og var ikke
morsom å fly med.

Motoren er festet inne i flykroppen, og propellen kommer i akterkant av
vingen, og så tett inntil at propellen ved ett tilfelle slo inn i vingen da jeg
skulle prøve å kjøre bortover på snøen.

Vingen er feste med strikk, og strikken som fulgte med var pill råtten og
røyk første gang jeg skulle feste den (gjaldt forøvrig begge).

Butikken som jeg kjøpte flyet hos (Norwegian Modellers) var veldig
hyggelige og gav meg en pose med nye strikker (bra service).

De nye strikkene var litt slakkere enn de originale så vingen satt noe
løser og situasjonen som jeg nevnte med at propellen slo inn i vingen
skyltes at strikkene ikke holdt vingen skikkelig fast, så når den hektet
i snøen, gled den litt skjevt og propellen slo inn med skade som følge.


Kuttet i ballanseroret sees til venstre i bildet.

Teit å kjøre på snøen, ja, men jeg hadde jo landet i snøen mange ganger
uten at det var noe problem.

Løsningen var mer effektiv børsteløs outrunner motor som ble festet på
utsiden, og derved større avstand mellom propell og vinge (og strammere
strikk).

Dette skal ikke kunne skje igjen.




Ny motor som ble festet på utsiden av flykroppen.


For å få festet motoren som jeg forøvrig hadde liggende, ble det tilpasset
en finérplate som ble både limt og skrudd fast.

Da dette var en børsteløs motor og den originale var børstemotor, måtte
også fartsregulator byttes (godt å ha noe rusk og rask liggende i skuffen).

En annen ting som stadig var en plage, var at avstanden mellom vingen
og de knastene som strikkene skulle festes i var ekstremt liten, slik at når
man skulle sette på strikken måtte man lirke strikken inn.

Samtidig var knastene veldig korte slik at det ble plundrete å få strikken
på plass.

Jeg prøvde å hjelpe litt på dette med å bygge opp litt under vingen, men
det ble ikke noen god løsning.


Helt inne ved midten av vingen var det veldig trangt, men ved å forlenge
knastene ble det veldig mye bedre.

Løsningen ble å fjerne originalknastene og sette inn en lengre 4 mm kull-
fiber stang istedet.


Så er det bare å få vingen på plass.




Her kan man tydelig se bedre plass og enklere feste for strikker.




Wing-Dragon har forøvrig fått "svømmeføtter", så til
sommeren skal vi ut å "svømme".


For å si som Kåre Willoch: "Nu går allting så meget bedre!"




   Wing-Dragon har forøvrig også fått seg et kamera,
GoPro Hero 3 Silver Edition.


________

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar