onsdag 6. mars 2013

Cowling til Wilga 2000

Jeg har en Wilga 2000 som har landet "litt hardt" et par ganger,
så cowlingen har fått litt hard medfart.

Den har vært fløyet endel i mer enn 10 kuldegrader, og den tynne
plasten i cowlingen sprekker lett i kulda.

Jeg tok derfor å limte og reparerte så godt som mulig og laget
en gipsavstøpning av den, for å lage en form til å støpe en ny
cowling i glassfiber og epoxy.

Sprekker og manglende bitene fyllte jeg ut med tape.


Den originale cowlingen med 
gipsavstøpningen  under.


Når gipsavstøpningen (pluggen) var tørr, var det om å gjøre å fjerne
spor av sprekker og manglende biter.

Jeg blandet en litt tynnere gipsblanding og la på stedene som skulle
repareres.


Pluggen etter å ha lagt på gips i 
sprekker og sår.


Deretter var det å pusse og slipe til alt så sånn nogenlunde bra ut og
lakke hele "pluggen" for å kunne få den ut av den nye "formen".

Etter at lakken var tørr ble pluggen smurt inn med slippmiddel (spray-
voks) og resten av metoden var som å støpe formen til en båt, men nå
ble det brukt en finmasket glassfiberduk og epoxy.


Formen etter støping over pluggen.


Formen ser røff ut på utsiden, men var ganske bra på innsiden og var
klar for å støpe en ny cowling.

Etter å ha støpte den nye cowlingen var det allikevel nødvendig med
littekstra finpussing for å få den helt fin, og for å lettere se hvor det
måtte fikses litt, ble den lakkert med sort blank lakk.


Den nye cowlingen etter å ha blitt
pusset og slipt.


Litt pussing og litt sparkling, så var den klar for endelig lakkering.



Resultatet ble ikke så værst, og hvis det skulle bli behov for en ny
cowling, så har jeg formen som er klar for en ny støp.

Fordelen med denne type materiale er at det er mye sterkere enn det
i den originale cowlingen og tåler nesten hva som helst, epoxy er
også sterkere og seigere enn polyester.

Jeg har også byttet motor fartsreg. og propell, fra en motor for 7,4 V
og 2-cellers batt., til en motor på 1650 kv og 180 w for 11,1 V og 3
cellers batteri.

Den originale motoren ble litt "pinglete" med flottører

Jeg skiftet også ut den originale 3-blad propellen med en 8x6 2-blad
propell.

Lettere å ta av fra snø/vann og i lufta flyr du på "sparebluss"!


                                             __________    

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar