torsdag 14. mars 2013

Lykkelig er den som har en hobby!!!

Jo takk, en er jo egentlig det, men det hender at hobbyen går (flakser)
sin egen vei.

Her om dagen tenkte jeg at nå er det på tide å teste ut det nye GoPro
kameraet sammen med "Wind-Dragon", det flyet som jeg bl.a. har
beskrevet i forbindelse med montering av feste for nettop GoPro.

Heldigvis har jeg av og til et anfall av forsiktighet, og det kan komme
godt med.

Jeg skulle fly på et islagt vann som var mye brukt av isfiskere og derfor
fullt av skispor og fotspor.

Det har vært endel mildvær i det siste, men nå har de igjen blitt endel
kuldegrader med en ganske hard overflate på snøen og dermed også
i alle spor.

For å gjøre historien kort, så tenkte jeg at jeg tar en runde uten GoPro
kameraet først, og godt var det.

Flyet var forsynt med flottører, som jeg har brukt ganske mye i vinter,
og det har fungert bra.

Det var strålende solskinn med en svak vind, og med snuta opp mot
vinden skulle dette være en lett match.

På grunn av de harde sporene hoppet og spratt det skikkelig, men flyet
kom opp - med flottørene hengende etter det fremre festet, som jeg
tidligere hadde laget en egen sikring for.

På grunn av det harde ujevne undelaget hadde det bakre festet ristet
løs og flyet kom flaksende med flottørene hengende som vingene til en
skadeskutt kråke.

Wing-Dragon har jo skyvepropell, altså propellen bak vingen, og de
løse flottørene slang stadig opp i propellen.

Det ble foretatt noen C-moment og noen moment som var enda lengre
ut i alfabetet, men selve flyet kom helt ned, flottørene derimot hadde fått
seg en ublid behandling.

Både propellen og møtet med bakken, hvor flottørene hektet i skispor
og/eller fotspor, ordnet brutalt opp i et tidligere ryddig utseende.

 


Det ene festet ble revet ut av flottøren, og kullfiberstengene som står
mellom flottørene røk ved tre av festene, så nå må det "mekkes" litt igjen.



Akterenden av flottøren til høyre er den som var skadet.

Ved hjelp av noe veldig tett og fast isopor fikset jeg den skadde flottøren.

Etter å ha kuttet opprevne partier til rette flater kunne jeg lime inn ny
isopor og forme og pusse til den ble lik den andre flottøren.

Før jeg malte la jeg et lag med trelim over skadestedet for å få en fastere
overflate.

Jeg maler litt (bilder), så jeg kunne blande acrylmaling sånn nogenlunde
til samme farge som resten av flottøren.

Vær klar over at de fleste malingtyper på sprayboks angriper og smelter/
deformerer isopor og de fleste typer skum-materialer tilsvarende isopor.

De brukne stagene limte jeg på plass igjen etter å ha boret ut restene i
holderne som sitter på flottørene.

Stagene ble noen mm kortere, men er fremdeles lange nok, så nå er vi
klare for "take off" igjen.

Vel det er jo litt av "gleden" med en hobby å drive med litt "vedlikehold",
men jeg må jo innrømme at jeg setter mest pris på å slippe, så neste
gang Wing-Dragon skal opp med flottører skal de sikres på alle mulige
måter.

Det begynner forøvrig å bli rimelig fullt på "hobbyrommet".



Med  snuta opp, fra venstre: Tuff Trainer, Wing-Dragon,
Decathlon og Wilga 2000.

Hengende med snuta ned: Selvkompenert uten navn, 
og en T-Hawk med Sky Lady vinger.

 På stolryggen en selvkomponert greie som kan lande
på snø og i vann uten ski eller flottører og går under navnet "Klumpen".

Hengende i taket en Tiger Moth (Tiger Møll).



                                            _______                                

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar