torsdag 7. mars 2013

Rundkjøring!

Her i distriktet hvor jeg bor (Tønsberg) er det laget mange rundkjøringer
som jeg finner litt spesielle.

Poenget med rundkjøringer er jo å få flest mulig kjøretøyer igjennom et
kryss på kortest mulige, og tryggeste mulige måte.

Jeg liker rundkjøringer, for det er en effektiv og trygg måte å løse rush-
trafikken på - i utgangspunktet.

Det som gjør meg betenkt er måten de lager rundkjøringen på.

For de som skal til høyre i "krysset" og de som skal rett fram er det greit,
de til høyre, blinker til høyre og de som skal rett fram blinker ikke.

Derimot er det et problem for de som skal ut av rundkjøringen til venstre.

De skal blinke til venstre og legge seg inn mot midten i rundkjøringen, men
hvem ser at de blinker.

Det har tydeligvis blitt en mote å bygge opp en skikkelig øy i rundkjøringen,
og gjerne med noen sten-arrangementer som skulpturer.

Det gjør at det bare er busser og lastebiler som sitter høyt som klarer å se
blinklysene til normale biler.

Blinklysene foran på personbiler sitter vanligvis lavt i motsetning til blinklys
bak som etterhvert strekkere seg oppover bakparten på bilene.

Flere steder i Tønsberg er rundkjøringene forsynt med en ganske høy
kant før selve "gressvollen" som danner rundkjøringen begynner, og så
kommer pynten eller "stenskulpturene" som stenger for utsikten.

Det gjør at motgående trafikk ikke ser hvor du skal før de selv er nesten
inne i rundkjøringen og jeg har ofte sett bråbremsing, for å kunne over-
holde vikeplikten for de som allerede er inne i rundkjøringen.

Dette virker temmelig idiotisk for meg, hvor har planleggerne vært?

Hvor er trafikksikkerheten?



                                                    ________

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar