torsdag 25. desember 2014

Datamaskiner og deres egne liv!!!

Av og til kan det se ut som at datamaskinen din har et eget liv, som du
ikke har kontroll over, og som tar sine egne avgjørelser.

Ting du legger inn på f.eks. din egen blogg, dukker av og til opp helt
andre steder, og ting som ikke er dine kommer plutselig fram på steder
som tilhører deg.

Et eksempel på dette er et fotografi (fotomontasje) som jeg laget for
mange år siden, mens jeg jobbet som fotograf på det som tidligere het
Norsk Sjøfartsmuseum, nå Norsk Maritimt Museum.

Dette var et såkallt fotomosaikk bilde som jeg laget i forbindelse med
en utgraving (undervannsarkeologi) av en gammel seilskute.

Bildet består av mange bilder som jeg satte sammen, for å få et bedre
bilde av vrakplassen.

Det er som regel veldig dårlig sikt i vannet der hvor det foregår en ut-
graving, og for å slippe å ta ett bilde på større avstand, for så å få et
grumsete bilde, tar man flere bilder på kort avstand og monterer de
sammen til ett stort bilde.



Et mosaikk bilde over restene av en gammel seilskute
som forliste ved Farestad utenfor Mandal.

Bildet ble som sagt laget mens jeg jobbet på Norsk Sjøfarts museum,
men jeg har ikke bildet i min samling, så jeg ble litt overasket da det
dukket opp da jeg søkte på bilder under mitt navn.

Det sto nemlig ikke mitt navn knyttet til bildet - navnet Salthaug, var
det som sto under bildet.

Det er jo litt pussig hvordan datamaskinen klarer å holde rede på at
det er et av mine bilder når det blir presentert under en annens navn,
og den gang jeg jobbet på NSM ble bildene alltid presentert under
Foto: Norsk Sjøfartsmuseum.

Antagelig er bildet "tatt" fra årboken til NSM og brukt i en annen
sammenheng, for jeg kan se en linje som går rett igjennom bildet,
og det må være midten av boken, da bildet muligens kan ha vært
 trykket over to sider.

Vel, nå har jeg fått et av mine produkter tilbake på en måte, mens 
alle de andre bildene jeg laget for museet (flere tusen) er museets
eie, og jeg har ingen rettigheter til de bildene som ble laget i jobb-
sammenheng.

Datamaskiner har tydeligvis, som jeg nevnte innledningsvis, et eget
liv, som vi dødelige ikke har kontroll over.

Det gir jo et litt skremmende perspektiv, eller hur?

______

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar