fredag 12. desember 2014

Hvor trygge er "ferskvarene" i matbutikken?

Sist tirsdag var jeg innom Meny på Farmandstredet i Tønsberg, og
lagde meg en salat, med bl.a. kyllingbiter, i salatbaren.

Dette var på formiddagen, og jeg hadde ikke spist noe tidligere den
dagen.

Kommer hjem og spiser kyllingsalaten, uten dressing.

Vel, salaten gikk ned, og jeg satt og jobbet med bilder på Mac'n,
men etter en stund begynte jeg å føle meg uvel og jeg følte en
begynnende kvalme og litt urolig mage.

Det ble etterhvert ganske så ubehagelig, og det endte opp med
både oppkast og diaré.

Det begynte også å verke i kroppen, og det ble etterhvert ganske
smertefullt.

Hele kroppen føltes temmelig "mørbanket", og jeg hadde store
problemer med å ligge stille, samtidig som alle bevegelser bare
gjorde smertene sterkere.

Jeg hadde store vanskeligheter med å snu meg p.g.a. smerter
og det ble ikke bedre av å hele tiden måtte opp for å kaste opp
og hadde diaré.

Dette varte hele natten, selv om jeg hadde tømt kroppen full-
stendig, så fortsatte brekningene lenge.

Dagen etter var jeg fullstendig utslitt etter å ha vært våken hele
natten, og da jeg forsøkte å spise tynt knekkebrød, så satte det
hele igang igjen.

Jeg ringte til en venninde av meg (tidligere samboer), som vet at
jeg omtrent aldri er syk, og som har arbeidet som intensivsyke-
pleier i mange år.

Det første hun spør om er selvfølgelig hva har du spist?, og jeg
svarer bare en salat.

Hun vil også ha greie på hva jeg hadde puttet i salatbegeret, og jeg
forklarte at det bare var grønnsaker og kylling.

KYLLING!

Selvfølgelig, det måtte bare være kyllingen, for det er lite sansynlig
at salat, agurk og paprika kan sette igang det helvete som jeg hadde
den kvelden, natten og hele neste dag.

Hun var ikke i tvil om at det dreide seg om matforgiftning, og siden
salaten var det eneste jeg hadde spist den dagen, var det ikke noe
problem å finne synderen.

Det ble ikke spist annet enn Korni knekkebrød, i løpet av ons-
dagen og jeg prøvde ta inn litt vann, men det ble ikke værende og
først sent på kvelden følte jeg at det begynte å bli bedre.

Jeg er 100% overbevist om at årsaken var kyllingsalaten jeg hadde
blandet, og min venninde understreket også at kylling må stekes
skikkelig, ellers kan slike ting skje.

Dette vil jeg ikke oppleve én gang til, og det er også første gang jeg
er blitt matforgiftet, selv om jeg har reist en god del i utlandet og spist
mye rar mat, men kylling fra Meny kommer ikke i min munn mer, ikke
fra andre matbutikker heller.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar