mandag 1. desember 2014

Julestemning?

I formiddag tok jeg med meg kamera og ruslet litt rundt i by'n for å
få litt julestemning.

To ting slo meg, det ble lite stemningsfullt, og det ble ganske farge-
løse og kjedelige bilder.

Jeg liker byen vår og føler meg vel her, men den er ganske fargeløs og
kjedlig, alle hus, ihvertfall nesten alle, er hvite eller ganske lyse.

En annen ting som drar ned stemningen, er alle tiggerne, som sitter med
maks 20 meter mellom hver.



Det starter nederst i Torvgaten og fortsetter til
inngangen til Farmandstredet.


Når du går fra torget og oppover mot Farmandstredet snubler du
nesten i dem, og sånn er det også rundt Farmandstredet.



Det er ikke mange meterne mellom hver tigger.


Alle inngangspartier er "belagt" med tiggere, så du blir mødt av dem
både når du skal inn og når du skal ut, og du blir tilropt hver gang.

Såvidt jeg har fått med meg, er det nå opp til den enkelte kommune
å bestemme om de vil nekte, eller tillate tigging.

Da den muligheten kom, stoppet Oslo kommune tiggingen med en
gang,og jeg lurer på hvorfor vår "dyktige" ordfører (hørte jeg latter)
ikke har sørget for det samme.

Jeg kjenner til flere, som pga. tiggerne kun handler inne på Framand-
stredet.

De parkerer i parkeringshuset og handler inne, uten å bevege seg
mot torget, for å slippe å bli plaget av tiggerne som sitter på rad og
rekke nedover mot torget.

Undertegnede har begynt å handle på Tolvsrød av samme årsak.

Jeg må riktignok igjennom bomringen, men med de nye prisene på
parkeringen på Farmandstredet, blir det allikevel billigere.

Jeg anbefaler alle andre å gjøre det samme.



Rett ved alle inngangspartiene sitter det tiggere.


For å bøte på den ekle følelsen bestemte jeg meg for å ta noen kvelds-
bilder, uten tiggere.

Jeg bruker et digitalt kamera med muligheter for korrigering av hvit-
balansen (fargeriktige bilder), men tenkte at jeg vil ta bilder uten å
foreta noe korrigering, slik at det ble litt varmere stemning.



Fotografert i Storgaten, fra torget mot biblioteket.



Storgaten fra torget mot domkirken.



Julegranen tar seg flott ut i kveldslyset.



Øvregate fra Torget og mot "Grandhjørnet".



Torggaten sett fra Torget - uten tiggere!!!


Det eneste jeg savner er snø og flere mennesker, det hadde skapt
mere stemning og mere liv, men jeg var kanskje litt sent ute.

Én ting har jeg lurt på i julegatene, både i Storgaten og Torvgaten
er det hengt et banner med reklame for en Pippi-forestilling på
Nøtterøy.

Finnes det ikke bedre måter å promotere en forestilling på enn å
dekke over pynten i julegatene.

Det var en meget dårlig løsning.


______

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar