onsdag 26. desember 2012

Tilbakeblikk!!!

En eller anne gang i første halvdel av 1980-årene, husker ikke helt når,
fikk jeg en kveld ved 22-tiden en telefon fra ingeniørfirma Selmer-
Furuholmen med spørsmål om jeg kunne dra til Danmark neste morgen
Kl.08:00 for å gjøre en fotojobb i Øresund!!!

De hadde et prosjekt sammen med Standard Telefon og Kabel med en
kabelleggingsmaskin som de ønsket å få fotografert i drift under vann.

De holdt på med en kabel nede i Øresund og ville at jeg skulle reise ned
for å fotografere.

Jeg sa selvfølgelig ja, og neste morgen kl. 07:30 var jeg på plass i luken
til SAS hvor billetten lå klar.

Da jeg ankom Kastrup sto leiebilen klar så det var bare å sette seg inn
og kjøre opp til stedet som jeg idag ikke husker navnet på, men som var
avtalt møtested.

Avtalen var at de skulle komme inn å hente meg i løpet av formiddagen,
så det var bare å ta det med ro og slappe av,

Etterhvert kom de og plukket meg opp og jeg ble fraktet ut til fartøyet
som var overflatedelen til kabelleggeren.

Jeg hadde med meg alt jeg trengte av fotoutstyr, men dykkeutstyret
skulle jeg få på båten.

Jeg sa ifra på forhånd at jeg ville være alene i vannet mens jeg foto-
graferte, men det ble tydeligvis ikke forstått, for når jeg var kommet
ned og skulle fotografere, svirret det en annen dykker rundt og stadig
lyste mot meg med en kraftig lykt.

Det verste som kan skje under en fotojobb som dette er at du har en
lykt som hele tiden lyser rett i trynet på deg!

Effekten er verre enn på land, og en rekke av bildene ble ødelagt fordi
noen mennesker ikke er istand til å ta imot meldinger.

Resultatet var at de fikk 6 bilder, en flyregning, billeie-regning, hotell-
regning og en faktura på noen "lapper".

Dette var et eksempel på at når noen gir et oppdrag til noen, må de også
selv akseptere de anvisninger som blir gitt tilbake hvis de skal få det
resultatet de ønsker.

Skulle ønske at folk kunne forstå hva jeg sier.

Jeg snakker egentlig et veldig klart språk, men det er tydelivgvis et
problem for enkelte å forstå at det som blir sagt faktisk er det som
gjelder.

Det er også min oppfatning av enkelte sjefer, at de ikke hører på det
som blir sagt, men bare konsentrerer seg om det de selv sier.

Den siste jobben jag hadde var på det som heter NAV hjelpemiddel-
sentral, og min erfaring der er at ledelsen har dårlig evne til å lytte til
de ansatte og forstå hva de prøver å si.

Hvorfor må folk være så egosentriske og miste verdifull input fra
medarbeidere med en lavere status innen bedriften.

Det at man har en en enkel jobb betyr ikke at man automatisk er et
enkelt menneske.

Noen ønsker en enkel jobb i en epoke av livet, fordi de er lei av pro-
blemer, og ønsker at resten av arbeidslivet skal være så problemfreitt
som mulig.

Da jeg begynte å jobbe på Hjelpemiddelsentralen, trodde jeg faktisk
at jeg begynte på en ukomplisert jobb, men jeg oppdaget snart at det
ikke var så ukomplisert.

Jobben i seg selv, var ganske ukomplisert, men arbeidsforholdene
var ikke like ukompliserte.

Jeg opplevde mobbing og trakkasering fra ledere, og når jeg tok opp
problemer ble jeg ikke hørt.

Det var etter min oppfatning om å gjøre å feie problemer under
teppet slik at de ikke syntes.

Nok om det, jeg har et ønske om at folk hører hva som blir sagt, og
eksakt det som blir sakt, og ikke noe annet.

Det er faktisk noen som mener det de sier uten noen baktanke, og
ikke noe annet.



                                                  ___

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar