fredag 2. august 2013

GoPro - tips om lyd

I sommer, som de tre foregående sommerne, har jeg feriert i Irland.

Tidligere år har jeg fotografert mye, det gjorde jeg også iår, men i tillegg
hadde jeg også med GoPro'n (Hero 3).

Jeg er også litt i vannkanten, så jeg liker å ha undervannshuset og det
vanntette baklokket montert på kameraet.

Det gir som de fleste GoPro brukere vet, dårlig lyd.

Jeg har kommet på en veldig enkel løsning for å slippe å skifte baklokk,
for å få med lyden.

Det er dermed raskt å forandre lydstyrken, uten for mye arbeid, og for å
slippe å dra med et ekstra lokk.

Jeg har rett og slett tatt med en bit tape som jeg alltid har festet bak på
undervannshuset.



Jeg har nå alltid en tape festet bak på undervannshuset.


Når jeg ønsker høyere/bedre lyd, åpner jeg baklokket, og setter
tapen tvers over baksiden på kameraet, slik at det holder seg på
plass.



Tapen holder kameraet fint på plass.
Pass på at tapen ikke dekker det røde lyset
som forteller at kameraet går.


Låsemekanismen på toppen huker jeg bare fast i baklokket uten
å klemme helt igjen.

Ikke la låsen henge forover, da den kommer med på filmen når
du har maks vidvinkel, det har jeg "sjekket"!!!



Denne lille glipen er nok til å forbedre lydstyrken.


Det blir da en liten glipe, som slipper mer lyd inn til kameraet.

Når jeg vil ha kameraet vanntett igjen, løsner jeg bare tapen fra den
ene siden, og drar opp så mye at jeg kan klemme igjen lokket og
låse det skikkelig.

Et litet tips for å kunne løsne tapen lett, brett inn litt på hver side,
så er det lett å få tak, men pass på å ha nok feste på hver side.

Dette kan virke litt primitivt, men det virker, og det er enkelt!





________

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar