fredag 18. april 2014

Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og .........

Jeg har nettopp lest boken om hundreåringen som klatret ut gjennom
vinduet og forsvant.
Boken er blitt filmatisert og filmen ble veldig populær og etter hva jeg
har forstått, en suksess. Boken var et sammensurium av absurditeter,
og etterhvert ble den rett og slett kjedelig.
Det som imponerte meg var forfatteren, Jonas Jonassons gallop-
perende fantasi, og det er ikke måte på hva slags påfunn og galskap
han har klart å putte inn i boken.
Det hendte faktisk at jeg lo mens jeg leste, men jeg vil gjerne sitte igjen
med en følelse av å ha opplevd noe etter å ha lest ferdig en bok.
Det jeg kommer (kanskje) til å huske denne boken for, vil antagelig
bare være hvor absurd den er, for mens jeg leste ble jeg hele tiden
slått av at dette er jo bare rør, og jeg klarte aldri å ta den på alvor som
en bok som var ment å gi meg en opplevelse.
Jeg leste boken ferdig, men jeg måtte hele tiden ta meg sammen for
å fortsette å lese.
Jeg tror nok at filmen kan være mer interessant, for filmer er jo mer
komprimerte enn boken, så handlingen blir ikke trukket ut i langdrag
på samme måte som i boken.
Jeg er glad i å lese en god bok, men dette er ikke en god bok, bortsett
fra hvis man liker lavpannet bløtkakehumor.
Den ble kjøpt under mammutsalget, så den kostet meg ikke mer enn en
hundrelapp, men jeg hadde blitt irritert hvis jeg hadde betalt full pris
for sånt møl!



______

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar