tirsdag 22. april 2014

Talent for life!

Talent for life er et uttrykk jeg liker godt og jeg føler at jeg er blandt
de som passer inn.

Livsnyter er vel den beste oversettelsen av uttrykket, og evnen til å
kunne nyte livet er desverre ikke gitt alle.

Jeg regner meg selv som en livsnyter og en av mange ting jeg har gjort
for å ha et bedre liv, er å kaste ut TV!

Resultatet er helt klart et bedre liv på veldig mange måter, for TV er
et monstrum som stjeler tiden din.

Jeg sover lite, legger meg sent og står opp tidlig.

Eksempel på det, som også er typisk, er at jeg igår kveld/natt gikk til
sengs ca 01:00 og sto opp ca. 04:30.

Det innebærer at jeg har en lang dag foran meg, som jeg kan bruke
til masse annet enn å se på TV.

Det blir kanskje litt mye fokus på TV, men det er fordi jeg mener det
ødelegger livet til folk.

De har ikke lenger tid til et normalt sosialt liv, for da går de glipp av
en eller annen serie, eller fler.

Jeg drar en tur til Irland hver sommer, og der lever folk på en helt annen
måte.

Selv om de oppholder seg mye på den lokale puben, så er det allikevel
på en annen måte enn hva vi gjør, her hjemme.

Jeg pleier å dra ut på landet i Irland, bort fra storbyene, og får derved
kontakt med det som jeg oppfatter som det ekte irske livet.

Puben er stedet hvor venner møtes og hygger seg sammen og lytter
til god tradisjonell irsk musikk, som ofte også har røtter i den keltiske
kulturen.

Folk drikker seg ikke "dritings", som er mer vanlig her hos oss, slik vi
ofte ser på puber og barer i Norge, og når klokken er 23:00, stenger
puben og folk går stille og rolig hjem hver til sitt, og de har hatt sosial
kontakt med venner og irsk kultur.

Den irske kulturen er de stolte av og tar vare på den, mens vi her i
Norge er mer opptatt av bl.a. amerikansk Mc.Donalds-kultur o.l.

En annen ting som har slått meg, er at selv om irene går for å ha et
hissig gemytt, så har jeg aldri sett et slagsmål eller noen form for
håndgemeng i Irland.

Hissige diskusjoner - å ja, men man har tydeligvis ikke behov for
"slående" argumenter.

Jeg føler meg som et annet menneske hver gang jeg kommer tilbake
etter en tur til Irland, og jeg tror det har gjort noe med meg.

Evnen til å nyte det enkle, og gleden ved å kunne stå opp hver dag
og dyrke en av mange hobbyer.

Jeg har en ganske mange instrumenter og jeg spiller litt på et av dem
hver eneste dag.

Jeg har fotografert nesten hele livet, og det begynte med et boks-
kamera som jeg fikk da min mor kjøpte seg et nytt og mer moderne
kamera.

Fotografering, og det at jeg også maler gjør at jeg ser ting rundt meg
på en annen og mer givende måte enn om jeg hadde brukt tiden ved
TV'n.

Igår kveld fikk jeg lyst på et glass rødvin, og sjenket opp et glass,
som jeg tok noen sipper av, men glasset sto halvfullt imorges.

Det er ikke mengden som betyr noe, men det å kunne skjenke opp
et glass, bare fordi du har lysst, og kjenne smaken av en god rødvin.

Jeg har gjort en hel masse interessant gjennom livet mitt og har derfor
bestandig sagt at noen mennesker lever fortere enn andre, og jeg
har følt at jeg har vært én av dem, men idag lever jeg mer tilbakelent
og har fått en bedre evne til å nyte livet, og en viktig del av det er to
herlige barnebarn som jeg har masse kontakt med.

Barnebarn er et genetisk resultat av ditt eget liv, men jeg liker ordet
blodsbånd bedre og vissheten om at det er noe igjen etter deg er en
god følelse.

Men ting kommer ikke av seg selv, du må ta tak i livet ditt og leve det.

Carpe diem - seize the day - grip dagen!

Ta vare på dagen - igår er bare et minne - imorgen kun en visjon!


________


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar