søndag 6. april 2014

RC modell av Monitoren "Thor" - del 5

Se også del 1, 2, 3 ,4, som ble lagt inn 11. nov., 3. des. 2013 og
15. jan., og 25.jan. 2014 samt artikkel om monitorene 30. april 2013.

Klikk på på bildene så vises de i full størrelse.

"Thor" er ikke blitt helt ferdig i skrivende stund, og det går litt tregt på
slutten, men den er sjøklar og har hatt en prøvetur som var meget vel-
lykket.

Den lille motoren som ble satt inn er egentlig beregnet for 12 V, men
jeg har prøvekjørt den med et 7.4 Lipo batt, og det fugerte bedre
enn forventet.






Det kan virke noe kaotisk, men det skyldes et dykkelodd og
endel smålodd, for finjustering av vekten, samt batteriet.


Elektronikken, bortsett fra den under kanontårnet, ligger i det lille
bakerste rommet, til høyre, og den tar så liten plass at det er er rike-
lig med plass til alt blyet som må til for å få båten til å ligge sånn i
nærheten av korrekt på vannet.

Motoren var noe jeg hadde liggende og på tross av beskjeden
størrelse, har den ingen problemer med å drive propellen, selv
ikke ved meget lav hastighet.



Her er all elektronikk og motor kommet på plass.
Fartsregulator for børstemotor nede til venstre og
servo for styring nede til høyre.



Propell og ror på plass, dette er jo ikke noe byggesett,
så alt må lages, selv propellen.


Min gode klubbkamerat Tor har laget propellen og den fungerer helt topp!

Det ble gjort en liten justering av vridningen på propellbladene, men det
var bare en liten bagatell, og propellen er meget effektiv, selv på veldig
lav hastighet.

Det som har vært en skikkelig drittjobb og gørr kjedelig var loddingen av
rekka og brua til kanontårnet.

Jeg hadde heldigvis en balsaplanke på 20 mm tykkelse, som viste seg å
være ideéll til å legge messingstengene til rekke på, og det var enkelt å
stikke knappenålene som skulle holde delene på plass, ned i den myke
balsaen.

I tillegg hadde jeg liggende en list som ble anlegg for loddingen.



Balsaplanken og listen samt knappenåler med stort hode
var løsningen for å få en grei måte å lodde rekke og
rekkestøtter sammen med.



En liten bit fra en depronplate var en grei mal,
for å få lik avstand mellom rekkestøttene.



Det er godt at knappenåler finns, det var en stor hjelp.



Som nevnt i et tidligere innlegg, jeg tror ikke jeg får noe
eksamenspapirer på lodding, men med litt småpussing
og lakk, så tenker jeg det blir greit nok.



Styrbord side klar.


Det skal også være en lav rekke rundt skansekledningen på kanon-
tårnet, likeledes på toppen av kommandotårnet, men det er detaljer
som jeg skal "kose" meg med til vinteren igjen, nå skal jeg bare ha
den sjøklar og slik at de som kjenner båttypen klart ser at det er en
monitor.




Det begynner å ligne på en slags monitor.



Legg merke til at det er bare den grå delen av skroget som skal være
over vann, så den vil ikke ruve så mye på vannet, selv om jeg har økt
fribordet i forhold til originalen,  den er derfor ikke helt korrekt etter
skala.

Det er nok mer som ikke er helt etter skala så det blir som jeg
har skrevet i et tidligere inn legg,  fritt etter Thor!


På den tegningen som ble brukt som et utgangspunkt var det ikke vist
noen livbåter, men det vet jeg var med på originalen, så jeg har tenkt å
lage to livbåter som skal henge i daviter rett ved akterkant av kanon-
tårnet.



Oaoh, den flyter godt, med over 4 kg bly i buken.


Den lå litt høyt på vannet, spesiellt bak, men det hadde jeg regnet med og
det er bare snakk om litt småjustering.

Bildet ble tatt før resten av rekken og brua er på plass, likeledes mangler
skorstein og mye stæsj på dekket, men det kommer et bilde av båten når 
den blir helt ferdig.

Dette har vært et prøveprosjekt, og planen er å bygge en større modell
som vil bli mer korrekt, men jeg har fått mye erfaring med denne første
modellen og har kommet fram til løsninger som gjør det hele enklere å
gjennomføre, og gir muligheter for riktigere detaljer.

Det er mange feil jeg kan unngå på den neste, men det hele har vært gøy
å holde på med, og det er vel egentlig det viktigste.

Noe som er veldig morsomt er at det pr. idag er to til i klubben som er i
ferd med å bygge hver sin monitor, den ene bygger den første som het
USS Monitor, og den andre holder på med planleggingen av Thor.

Det skal bli spennende å se resultatene.



Alt fungerte prikkfritt, og båten var god å styre, likeledes
fungerte fjernstyringen av det dreibare kanontårnet bra.




Den blir nok ferdig en dag.... - kanskje.




Nå har jeg lært masse om hvordan jeg ikke skal gjøre det,
så neste utgave blir forhåpentligvis mer korrekt.


Speilingen i vannet gjør skroget dobbelt så høyt, så fribordet 
virker ikke så lavt som det egentlig er.

(Se også "Thor" tok en "Titanic", 14. april 2014) ______


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar