at noen selger båter de har laget ferdig, eller selger byggesett som de av
en eller annen grunn ikke ønsker å fullføre.
Et slikt prosjekt som var påbegynt kjøpte/overtok jeg av en som ikke
fant prosjektet interessant nok til å bygge ferdig.
Jeg må legge til at vedkommede er en meget dyktig modellbygger, så
det var ikke fordi han ga opp, men interessen gikk i en annen retning.
Heldig for meg, jeg tennte på prosjektet og prisen passet meg bra.
Dette skjedde mens jeg holdt på med et annet prosjekt, monitoren
"Thor", så Ferrari'n ble lagt på vent fram til høsten.
Du skal holde tunga rett i munnen med slike farkoster,
det er fort gjort å havne på ryggen.
Båten ble utviklet i 1952 av Achille Castoldi, Alberto Ascari og
Luigi Villoresi - de to siste var Grand Prix førere for Ferrari.
Den ble laget for å sette ny verdensrekord for båter i 800 kg klassen,
og motoren, en V12'er på 4,5 cc, sørget for at Castoldi satte ny
verdensrekord året etter på sjøen Iseo, med 241,708 km/h, en
rekord som etter 60 år fremdeles ikke er slått.
Den originale Ferrari Arno XI som det kun ble laget ett eneste
eksemplar av, slik den så ut i 1953 da den satte verdensrekord.
Etter at Castoldi pensjonerte seg, kjøpte ingeniør Nando dell'Orto båten og
bygde om baugen og monterte en halefinne for å få bedre stabilitet.
Slik den ble seendes ut etter ombyggingen.
summen er antatt å bli 2 mill. US dollar eller mer!!!
______
Nå er det høst igjen, så nå er jeg igang med "Prosjekt Ferrari".
Ferrari Arno XI - ser ut som noe som "beveger" seg,
og det gjorde den
og det gjorde den
Det er ikke mye som kommer til å ha kontakt med
vannet når riktig motor kommer på plass.
Mye av kledningen er allerede på plass og på selve båten
er det bare undersiden som mangler kledning.
Som det fremkommer av bildet så er skroget bygget opp
i finér med mahogny kledning.
Det blir litt spekulasjon angående motor - vannavkjølt
eller uten vann avkjøling.
Det blir spennende å se hvordan den kommer til
å gå på vannet.
Den verste jobben fremover er å få lagt kledning på resten av båten,
dvs. sider og bunn, det er litt lite matrialer til å få kledd det som gjenn-
står og det er et problem å få tak i materialer i riktig dimensjon og tre-
sort, resten av selve båten blir bare kos.
Det som kan skape litt problem er motorvalg og få plassert den i riktig
vinkel og i tilleg kommer plassering av fartsregulator, mottaker og evt.
kjølsystem.
Det er ikke all verdens med plass å boltre seg i.
Det blir nok noen kosestunder på "verkstedet" (kjøkkenet) utover høst,
vinter og vår med "Prosjekt Ferrari", og jeg har ikke tenkt å stresse for
å få båten ferdig.
PS! Er ikke gift, så kjøkkenet går veldig bra.
______
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar