fredag 14. november 2014

Walkera G-2D gimble for GoPro

GoPro Hero 3 action camera er jeg blitt glad i, og det blir bare mer og
mer brukt, selv om jeg har et digitalt speilrefleks kamera som hoved-
kamera.

Ved bruk av full vidvinkel (170 grader) får man en ganske spektakulær
effekt, og når man lærer å utnytte den, kan det bli endel spennende
bilder/opptak.

Jeg har i et tidligere innlegg beskrevet hvordan jeg laget en steady cam
rigg, (5. juni 2013) og den har jeg hatt mye glede av.

Problemet med den er at den er noe følsom for vind, og det blåser jo
stadig vekk, så det er ikke alltid den er hensiktsmessig å bruke.

Det som har kommet sterkt inn på markedet i løpet av de 2-3 siste
årene er forskjellige utgaver av gimble, med børsteløse motorer.

Alle som har RC fly, helikopter, droner og båt som hobby, og samtidig
har en eller annen for for action camera har oppdaget behovet for en
gimble for å få bedre stabilitet i opptakene.



Hele løsningen med gimbelen og GoPro kamera ruver ikke
mye og er lett å tilpasse til forskjellige bruksområder.
(Foto: Tor Andersen)




Kameraet henger i et støtabsorberende oppheng og
er lett å montere, men skruene kan virke noe
 puslete og man bør ikke skru til for hardt.




Planen min, i første omgang, var å lage en rigg for
håndholdt kamera, og dette er en prototyp for
å prøve å finne en gunstig løsning.



 

Kameraet er bevisst tiltet litt forover for å ikke få
for mye "himmel" i opptakene.




Kameraet holder seg ganske bra i samme posisjon
selv om jeg tilter riggen forover.




Det samme skjer også når jeg tilter riggen bakover,
kameraet holder seg i samme posisjon.


Ved tilting av riggen sideveis aner jeg en en liten upresishet, det virker
som at gimbelen er noe sen sideveis, men jeg er brukbart fornøyd og
det er ikke ofte at man filmer horisontale rette motiver i 90 grader
rett mot motivet, og den ekstreme vidvinkelen løser det problemet bra.

______

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar