fredag 2. januar 2015

"Old Memories II"

I et innlegg i juni 2013, fortalte jeg om en kveld jeg spillte trommer
sammen med husverten (kontrabass) til en venninde av meg, og en
kompis av ham (keyboard).

Jeg har tidligere spillt både trommer og saxophone, men har ikke
rørt noen av delene på over 35 år.

Den kvelden jeg spillte et par låter sammen med de to karene ga meg
lyst til å begynne å spille litt igjen.

Ikke sånn helt på alvor, men litt for min egen del, og for å friske opp
gamle minner.

Egentlig har jeg spillt mest trommer i band, og saxophone i korps, men
trommer er ikke akkurat et instrument å sitte å kose seg med sammen
med et glass rødvin, så en helg min venninde var hos meg dro jeg fram
saxen (kanna mi) og dro et par låter med noe diskutabelt resultat.

Min venninde hadde aldri hørt meg spille på annet enn gitar og noen
latinamerikanske trommer (congas), så hun ble ganske overasket, og
har senere "mast" på meg for å få meg til å spille mer.

Det ble noen kvelder oppe hos henne på Eidsfoss, og jeg begynte å
føle meg litt hjemme igjen på saxen.

Saxophonen, en altsax, var gammel og slitt og ikke helt "i vater", så
det ble ikke den helt store opplevelsen, men så en dag kom jeg over
en tenorsaxophon.

Det var en som hadde en drøm om å begynne å spille, og hadde kjøpt
seg en splitt ny saxophon uten å få den helt store opplevelsen, og var
derfor klar for å selge, så det ble til at jeg kjøpte den.

Vel, resultatet er at nå benytter jeg enhver anledning til å spille, men
jeg bor i en firemannsbolig, så jeg må ta litt hensyn.



Et litet glimt fra "kosekroken" - det er noen som har lurt
 på hvordan jeg får tiden til å gå i pensjonisttilværelsen...


Det herlige er at man oppdager at selv om det har gått mange år, så
sitter det fremdeles i fingrene og  "og i leppa".

Det det går på er gamle swingjazz låter og litt bossa nova á la
Stan Getz og det er en herlig følelse å spille igjen.

Det er litt som med sykling, har du først lært det....

Jeg skulle bare ønske at jeg hadde tatt det opp igjen litt før, jeg
blir nemlig 70 år til sommeren, så det er noe sent å prøve å få
igang en ny gjeng.

Tiden har nok gått litt fra meg, men fy flate det er gøy!!!

_______

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar