søndag 25. august 2024

 

Irland er for meg blitt mitt andre hjemland og jeg føler meg hjemme der siden jeg har reist på kryss og tvers der borte syv sommere i rad, men sykdom har hindret meg i flere turer, så nå har jeg bildene derfra som jeg stadig ser igjennom og gjenopplever Irland gjennom de.

Et av mine favoritsteder som jeg har besøkt flere ganger på hver tur, er Poulabrone Dolmen, en portalgrav fra tidlig neoletic periode, ca 4200 - 2900 BC.

Den befinner seg i et område kalt "The Burren" i County Clare, syd for Galway Bay.

Det er blitt endel fotos derfra, men jeg har også malt et bilde,så jeg har en bit av Irland på veggen hjemme i stuen.

Ikke noe kunstverk, men for meg har det bildet fått en mening og en betydning av at jeg fremdeles har kontakt med Irland.

Jeg har leid bil på hver tur og har reist rundt i det som jeg føler er det ekte Irland, det som ikke er dominert av turister og jeg føler at jeg har hatt god kontakt med menneskene i Irland.

Når de hører at jeg er fra Norge, så kommer det alltid "Oh viking", og så er jeg godtatt, da irene er stolte av sin kontakt med vikingene og vi er ikke bare kjendt for herjingene som er foretatt og Dublin er etablert av vikingene og det samme er Waterford, Cork, og Limerick, de fire største byene i Irland og samtidig de eldste.

Waterford er Irlands eldste by og er kjendt for produksjon av vakre krystal produkter.

Navnet Waterford kommer egentlig fra sauhold og navnet kommer av "Vaedr fjordur",

altså "vaedr" som i vær (sau) og fjord og blir med dagens norske språk, "sauefjorden".

Jeg ble kjendt med en dame der som var fra et sted nær Shannon Bay, Bunratty, og i Irske nedtegninger fant jeg beskrevet at tidligste bosetting i Bunratty synes å være en vikingbosetting, med andre ord, så skapte vikingene et samfunn der før Irene!


Poulnabrone Dolmen



-----
For å kommentere, trykk på "Ingen kommentarer"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar