søndag 11. november 2012

Modellbåter

Det er gøy med modellbåter, men av  og til skjer det ting som ikke
helt er etter oppskriften.

Riva'n som ble anskaffet i våres hadde problemer med tempereturen
i "motor-rommet".

Der ble det ekstremt godt og varmt, så varmt at plasten rundt batteriene
begynte å smelte.

Både motorer, fartsregulator og batterier skapte varme, selv ved rolig
kjøring.

Dette måtte det gjøres noe med.

Nye vannavkjølte motorer og vannavkjølte fartsregulatorer ble inn-
kjøpt fra Kina.

Kina er idag storprodusenter av RC båter, biler, helikopter og fly og
har også alt man trenger av deler til utrolig lave priser.

Kvaliteten er kanskje ikke helt den samme som de beste tyske pro-
duktene, men de er gode nok.

Alle behøver ikke å kjøre Porche, BMV eller Mercedes, det går også
bra med Opel!

Først måtte den "gamle" elektronikken ut.


De to motorene og fartsregulatoren
ble glovarme



Litt forskjell på dimensjonene på motorene, men de
nye og mindre motorene er mer effektive.


Det er ikke store motorrommet så det var om å gjøre å finne så små
komponenter som mulig innenfor akseptabel effekt.


 

Her skal det inn to motorer, to fartsregulatorer, mottaker
og kjølevannslanger inn og ut. 


Motorene på plass med slangen til
kjølevannet mellom motorene
på plass. 


Det måtte lages hull i bunnen av båten for vann-inntak til både motorer
og fartsregulator.


 

Ett vann-inntak ved hver propell burde gi en god
vannstrøm med hjelp av både fart og
strømmen fra propellen.


For at både motorer og fartsregulatorer skulle få nok kjøling ble det laget
separate vann-inntak, så det ble mye slanger etterhvert.



 De to fartsregulatorene med diverse slanger for
kjølevann inn og ut. 



 Det måtte også lages hull for å få kjølevannet ut igjen og det ble gjort
gjennom de falske eksosrørene i akterenden på båten.



  "Eksosrørene" ligger under vannlinjen på modellen.


Det er viktig å kunne se at det kommer kjølevann ut av begge rørene,
så det ble brukt kobber-rør som avslutning og de ble bøyd litt opp slik
at man kan se at det kommer vann ut.

Det er fort gjort at et løvblad eller noe annet tetter til kjølevannsinntaket.




Det ser unektelig litt teit ut, men det er viktig
å kunne se vannstrømmen ut. 

Alt er testet i badekaret og kjølevannet kommer ut av begge rørene bare
av propellstrømmen selv om båten ligger stille.


 Vi gleder oss til sommeren, både farfar og barnebarn.

Yngstemann har også en liten fjernstyrt båt så det kan hende det blir
travelt for farfar.


                                                           ----
                                                                              




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar