en katapult eller rampe.
Om vinteren kan du jo ta av og lande på snøen, hvis du har et fly med
flottører eller ski, men hva med en frossen ujevn gressbakke eller jorde.
Du kan selvfølgelig håndstarte, men da skal du være litt kjapp på
labben for å få kontroll over flyet da du ikke har begge hendene ledig.
Med en sammenleggbar rampe som du kan ta med deg i bilen blir det
litt lettere da du kan holde begge hendene på fjernkontrollen.
Prosjektet er å prøve å lage en startrampe som jeg kan ta med meg i
bilen og montere opp ved et jorde.
Det betyr igjen at flyet må ha en kraftig nok motor som kjapt får opp
farten.
Dette er et eksperiment og hvis det ikke går med flyets egen motor,
får jeg legge til en kraftig strikk og la rampen bli en katapult.
Materialene til rampen blir rett og slett plastikk-rør som jeg har kjøpt
hos Biltema og en finérplate.
Jeg nå innrømme med en gang at dette har jeg ikke peiling på, så det
blir som sagt et eksperiment.
Rørene er 2 m lange og er i mykeste laget slik at de vil henge litt på
midten, men det skal jeg rette opp med finérplaten som blir selve rulle-
banen.
Var heldig og fant en 4 mm restplate i full lengde og 45 cm bredde
hos Byggmakker, så derved blir selve rullebanen 244 cm lang og
som nevnt 45 cm bred med kanter, slik at hjulene til flyet holder seg
på innsiden og lektene som utgjør kantene stiver også av finèrplaten.
Om ønskelig er det enkelt å forlenge rullebanen med en seksjon til.
Plastrør fra Biltema med bend som binder
rørene sammen.
Etter å ha vurdet muligheten til å ha både en rullebane og en katapult-
rampe, valgte jeg en løsning hvor en rullebane i finér også kunne gjøres
om til en katapult både med og uten finérplaten.
Uten finérplaten vil rampen kunne fungere med
vingen rett på skinnene/rørene.
"Rullebane" i 4 mm finér.
Når rampen bare skal brukes som rullebane, ligger akterenden
helt nede på bakken, men kan raskt gjøres om slik at den
kommer noen cm opp.
Finérplaten festes med metallklammer.
Metallklammerne er såpass romslige at plastrørene
kan trekkes ut uten å måtte løsne på skruene.
Hensikten med denne løsningen er at rampen enkelt
skal kunne settes sammen og tas fra hverandre,
samtidig som den skal være stabil nok.
Den bakerste platen skyves inn under vinkeljernene på
den fremre platen.
Platene blir ikke skrudd mere sammen, da de sitter
temmelig trangt p.g.a. vinkeljernene og jernbeslaget på
midten som kun er festet til den fremre platen.
For å stabilisere rampen ble det brukt en type vinkeljern
som gjør at rampen kan tas frahverandre uten
noen form for verktøy.
Utløsermekanismen for strikken.
Du tråkker på utløserarmen og vipper
strikken opp av skruen som er festet
fra undersiden.
Fra enden av strikken går det en ikke elastisk line
hvor ringen som skal hektes på kroken under
flyet er festet.
I enden av den ikke elastiske linen er ringen
som skal hektes på utløsermekanismen
festet.
Det er viktig at den siste delen av strikken ikke
er elastisk, ellers kan den bakre ringen
hekte i understellet.
Her er hele rampen demontert, og det tar bare
2-3 min. å sette den sammen.
Ready for take off - i stua!
Jeg har en trainer som skal få æren av å være prøveklut og det skal bli
spennende å se resultatet med så kort rullebane.
Rampen er først og fremst tenkt som en rullebane, men hvis det skulle
vise seg å bli for liten fart, så er det gjort klart for bruk av strikk, og
rampen blir en katapult.
Jeg kommer tilbake når jeg har testet rampen og de første prøvene med
traineren foreligger.
----
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar