tirsdag 6. november 2012

Sure oppstøt!!!

Idag er dagen for å komme med noen sure oppstøt.
Jeg har vanligvis, som mine venner vet, en meget god humoristisk sans,
men av og til blir jeg litt oppgitt.

Episoden som jeg skal nevne er nok noen mnd. gammel, men jeg har
lenge tenkt å skrive om den.

Jeg følger ikke så veldig mye med i idretten, så da Kristinaløpet gikk i
sommer var jeg ikke orientert om det.

Saken er at den dagen parkerte jeg i Munkegt. uten å være klar over at
det pågikk et løp i Storgt.

Jeg legger på penger på parkometeret og går avgårde.

Akkurat tidsnok til å rekke utløpet på parkometeret kommer jeg tilbake
til bilen og i det jeg setter meg inn kommer en annen bil i Munkegt.
nedover mot Storgt. hvor han blir stoppet pga. løpet.

Han rygger oppover igjen og jeg blir oppmerksom på at utkjørselen til
Storgt. er stengt.

Det er forbudt å rygge mot enveiskjøring (Munkegt. er enveiskjørt) så
jeg går ned til Storgt. og vakten der for å høre om det blir mulig å kjøre
ut der og får bekreftet at det gjør det så fort det blir en luke.

Jeg går opp til bilen igjen og oppdager at jeg har fått en "lapp" på ruten
pålydende kr. 300.

Jeg hadde vært borte fra bilen i nøyaktig 6 min og så heller ikke noe til
vakten på vei tilbake, så han må jo ha satt fartsrekord for å rekke sitt
ærend på bilen.

Burde kanskje fått en fartsbot for rågjengeri.

Jeg syntes dette var litt urettferdig da det er Tønsberg Kommune som
har tillat løpet og  det er samtidig Tønsberg Kommune som er eier av
Tønsberg Parkering.

De sperrer meg inne og gir meg straffegebyr.

Jeg dro rett bort til kontoret til Tbg.Parkering og la fram saken, men
null nåde.

Jeg hadde parkert på avgiftsbelagt plass og måtte da betale.

Jeg prøvde å forklare at jeg var blitt sperret inne og at Tønsberg
Kommune var med på det i og med det er et løp som går i Tønsbergs
gater.

Prøvde så med at det er forbudt å rygge mot enveis- kjøring, men nei,
ingen nåde.

Tønsberg Kommune mener altså at når jeg blir sperret inne pga. et
gateløp som de selv har godkjendt må jeg bare finne meg i å betale
til jeg "slipper fri".

Da blir mitt spørsmål: må man være spesielt firkantet for å jobbe
innen parkerings etaten?

Eg berre spyr!

Så har jeg et spark til drosjene.

Igår kom jeg kjørende oppover St Olavsgt. i Tønsberg.

I det jeg kommer fram til Kapt. Hoffs Alle/Kjærlighetsstien (er litt
usikkerpå hvor den ene slutter og den andre begynner), kommer en
drosje fra Slagenvn.

Han har da vikeplikt for meg som kommer fra høyre for ham.

Han har veldig god tid til å stoppe, men neglisjerer meg og bare
kjører slik at jeg må stoppe.

Lengre oppe i St.olavsgt. svinger han til høyre, men bruker ikke
blinklys.

Senere på dagen kommer jeg fra Meny ved Heimdal og skal kjøre
ut fra den nordre utkjørselen og vider ut i tverrgt. til Severin Kjærs vei.

I det jeg skal kjøre ut i Severin Kjærsvei kommer en drosje fra
lyskrysset i Valløveien.

Jeg kommer fra høyre for ham, men han stopper ikke.

Dette er noe jeg stadig opplever med drosjer, så jeg er ikke sjokkert.

Jeg ligger bak ham hele veien i Sev. Kjærsvei til vi kommer til
Wergelandsvei hvor han svinger til høyre uten å gi signal.

Når vi kommer opp til krysset ved Byskogen Skole virker det som
at han skal kjøre rett fram mot skolen, men ombestemmer seg og
bråsvinger mot Stenmalveien (ved Gressbanen) og som en selvfølge
uten å gi noe signal.

Oppe ved lyskrysset (ved Gressbanen) svinger han til høyre uten å
gi signal før han har kjørt ut i krysset.

Nå er det to ting jeg lurer på; er drosjer fritatt fra å følge trafikkreglene,
og har de problemer med å forstå at blinklyset er til for å vise andre
hvor de har tenkt å svinge og ikke for å si at akkurat nå svinger jeg.

Dette med at de vrir på rattet og setter ut blinklyset samtidig oppfatter
jeg som normalt for drosjene.

Dette jeg nå har beskrevet er ikke noe som bare hendte en dag, men
noe jeg har opplevd mange ganger og som jeg finner typisk for
drosjer.

Skjerp dere!!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar