torsdag 3. oktober 2013

Riva med rc-styrt GoPro!

Jeg har tidligere beskrevet hvordan jeg har montert mitt GoPro kamera
på Riva'n.

Nå har jeg gått et skritt videre og koblet servo til kameraet slik at det er
svingbart via senderen.

Jeg kan riktignok ikke "snurre" helt rundt, men nær en halvsirkel, men
planen er å få til en løsning hvor kameraet kan dreie 360 grader.

Samtidig som jeg var igang med servo til kamera, gjorde jeg en liten
modifisering på kjølevannsinntaket i samme slengen.


Tidligere ble kjølevanns-inntaket utført som på bildet.

Ved høy hastighet var det god gjennomstrømning, men etter at jeg
hadde montert kamera, og begynte å filme fra båten, ble hastigheten
mye lavere, for å få bedre kontroll med hva som ble filmet.

Derfor var det ønskelig med mer effektivt vann-inntak så det ble formet
en slags trakt, som ledet vannen inn i inntaket.



Nå er propellstrømmen alene nok til å få gjennomstrømning.



Da jeg laget festet for GoPro, hadde jeg en servo i tankene,
så det ble utformet for å kunne sette på en servo etterhvert.




Det er ikke store servoen, men det er minimalt med friksjon.
Festeklammeret ble laget av en blikkbit, (tinplate) og  er
nok gjenstand for en forbedring, men det funker.




En enkel, men funksjonell løsning.




Det skal bli moro å lage filmer hvor kameraet er i
bevegelse i tillegg til båtens bevegelser.




GoPro er bare et fantastisk kamera og jeg har ikke angret
et sekund på anskaffelsen og det dukker stadig opp
nye idéer for anvendelse.


__________


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar