onsdag 5. februar 2014

Biltema og loddebolter!

Som det fremkommer av innleggene i bloggen min, så lever jeg en noe
fjernstyrt tilværelse.

Én av mine mange hobbyer er fly, båt og helikopter, og da som sagt
fjernstyrt.

Dette medfører i tillegg til bygging av diverse av sorten, også repara-
sjoner og og lodding av ledninger og kontakter etc.

Akkurat nå holder jeg på med bygging av en båt, og her blir det endel
lodding av bl.a. 2 mm messingtråd.

Har tidligere kjøpt et loddesett hos Biltema som jeg ikke har vært
fornøyd med.

Settet består bl.a. av en loddepistol med lys, og denne er etter min
erfaring helt håpløs å bruke hvis du ikke har ubegrenset med tid til å
vente til den blir varm nok, hver gang du trykker inn "avtrekkeren".

Det følger også med en loddepenn, som er ganske svak og du må
holde den ganske lenge mot loddestedet før dette blir varmt nok
til at du får en god lodding.

Igår dro jeg igjen til Biltema (jeg lærer jo aldri) og kjøpte en ny
loddebolt på 100 w, og igår kveld satt jeg for å lodde isammen
rekken rundt hekken på en seilbåt jeg har fått.

Det manglet noen deler, men jeg hadde 2 mm messingtråd som var
det samme som var brukt fra før på båten.

Etter å ha holdt på en stund, observerer jeg groper i den meisel-
formede loddespissen.

Det paradoksale er at i forpakningen til loddebolten står det en ad-
varsel mot å file på spissen fordi det ødelegger det beskyttende be-
legget på loddespissen.

Det er da ikke nødvendig å file for å klare å ødelegge spissen, for
det klarer spissen selv ved bruk, selv på beskjedne arbeider som
2 mm messingtråd.

Nok om det, jeg dro ned til Biltema igjen for å kjøpe reservespiss,
men det hadde de ikke, og det var heller ikke i deres varesortiment.

Dårlig!!!

De selger loddebolter, men klarer ikke å levere ekstra spisser!

Vel, man er jo ikke helt hjelpløs - tror man - og dro til nærmeste
jernvareforretning for å høre om de hadde.

På forpakningen står det at loddespissen er 8 mm, og med håp
i sinnet, ihvertfall til å begynne med dro jeg fra butikk til butikk
og spurte etter 8 mm loddespiss.

Det fantes ikke i hele byen!

Ukurant produkt!

Drar hjem og sjekker på nettet og oppdager i et forum at det er
flere på jakt etter loddespisser til bolt fra, nemlig Biltema!!!!!!!!

Bare sånn for ordens skyld tar jeg fram skyvelæret, og sjekker
diam. på loddespissen.

Den er da ikke 8 mm som oppgitt, men 7 mm.

Hvor er seriøsiteten??????

Jeg hadde også kjøpt en holder/stativ til å sette loddebolten i
mens den er varm, den fant jeg også temmelig ubrukelig, og
egentlig farlig, fordi den gir falsk trygghet.

Ledningen til loddebolten er ganske stiv, og p.g.a.spensten i
ledningen var det vanskelig å få holderen til å stå korrekt.

Den hadde lett for å falle overende, og man kan jo tenke seg
hvordan det kan utarte seg med en varm loddebolt.

En annen ting er at  da jeg skulle ta loddebolten ut av holderen,
hektet holderen i loddebolten slik at den fulgte med når jeg
løftet loddebolten.

Her har man et problem - det som noe skal loddes til, det som
skal loddes på, rullen med loddetinn, som du skal påføre, og så,
når du løfter loddebolten for å lodde, henger holderen på!!!!

Hvor mange armer/hender har man egentlig?

Loddebolt og holder henger ved siden av hverandre i butikken,
slik at man tror produktene passer sammen.

Vel jeg tar litt hardt i, men det er et klart irritasjonsmoment at
du må lirke loddebolten ut av holderen.

En identisk holder/stativ selges forøvrig også hos Clas Ohlson
som også er en svensk lavprisbutikk, men til en mye høyere pris.

Jeg kan ikke annet enn å advare mot å kjøpe disse produktene
hos Biltema, på bakgrunn av ovennevnte problemer.

Jeg kan løse problemet med loddespissen med å gjøre som i
gamle dager, kjøpe en bit kobberbolt og kappe til, og evt. sette
biten i dreibenken og dreie ned til ønsket diam., men det burde
ikke være nødvendig.

Leste i avisen for en tid siden om forretninger i Tønsberg som ga
opp i konkurransen med nettbutikker, og det kan jeg jo skjønne,
når man på nettet kan handle produkter med bedre kvalitet til
samme pris og ofte rimeligere enn det som finnes i billigbutikkene.

Både Clas Ohlson og Biltema er svenske billigbutikker, så man
må være rimelig "våken" når man skal handle der, og jeg har
"gått på trynet" flere ganger hos Biltema. 

Når et produkt ikke svarer til forventet brukbarhet, er det ikke
lenger billig, men rett og slett dyrt, og man har kastet bort penger
som kunne vært bruk til f.eks. en flaske rødvin på polet!!!

Man har da en seriøs tankegang!!!!


______

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar