søndag 9. februar 2014

Green Lady - restaurering



I et tidligere innlegg (11. desember 2013) beskrev jeg hvordan jeg hadde
reparert endel riggdetaljer, og hvordan jeg hadde gjort det mulig å kunne
demontere riggen for å kunne frakte seilbåten i bilen, og lettvindt få riggen
på plass igjen.

Nå har jeg gått et skritt videre og gått over endel dekksdetaljer, reparert
pulpit/rekke foran og bak samt litt smålakkering på dekket for å dekke
over skader.

I tillegge har jeg montert seil-vinsj for både fokk og storseil, og servo for
styring av roret.


Seil-vinsj til høyre og servo for roret til venstre.

Det hadde aldri vært noen form for fjernstyring på båten, bare en slags
selvstyring som stort sett gjorde at båten bare gikk rett fram!!



Den originale  "rorkulten"


"Rorkulten" fra det gamle selvstyringssystemet kunne brukes, men
desverre måtte staget tilbake til servoen ligge over dekket, da det ville
bli ganske komplisert å få lagt det under dekk.


Nedløpet til seil-vinsjen.


Nedløpet til seil-vinsjen måtte jeg lage, og det ble gjort med tre messing-
rør - ett som går igjennom dekke, ett som stopper mot dekket og den ytre
toppen.




De tre rørene er loddet
i hverandre innvendig.





Deler av rekke/pulpit til baug og hekk lå i biter inne i båten da jeg fikk den
og var ikke mye å  få noe utav, det meste ble laget nytt.



Nokså elendige biter å få noe ut av.


Resultatet ble ikke så hoppende galt, men i ettertid ville 
jeg nok gjort noen endringer, bl.a. avslutningen
mot midten av båten.



Ikke mye pent, så her må noe gjøres.


Overalt hvor det hadde stått skruer og der hvor alle
rekkestøttene har stått var det skader.



Som avslutning av rekkestøttene mot dekket
dreiet jeg "mansjetter" i et materiale
som kalles POM.

POM er et materiale som er lett å dreie, gjenge, sage og bore i, og er
veldig sterkt.


Ferdige "mansjetter klare for lakkering.


En liten test for å se hvordan det passer.




For ordens skyld, rekken er ikke ferdigmontert, kunne
bare ikke dy meg for å sette den på båten og fotografere,
uten "mansjettene" som skal ligge mot dekket.


Resultatet ble ganske brukbart, og da det var vanskelig
å få akkurat den samme fargen som dekket, ble det
istedet valgt en helt annen, men matchende farge.




"Mansjetter" på plass på rekkestøttene.




"Ferdig restaurert", med nytt fokkeseil.

Nytt fokkeseil, laget av det som kalles fôrsilke, men det så ikke helt bra ut,
så det ble en tur til en lokal seilmaker, for å høre om de hadde noe egnet
materiale.

De hadde seilduk, maken til det som var brukt på "Sea Dolphin", en annen
seilbåt jeg har.

Det ble ikke helt perfekt i "mastesporet", men båten seiler bra, mye bedre
enn med de gamle (grønne) seilene, og det var det jeg var ute etter.

Jeg har også tenkt å prøve å lage en Genoa, men jeg må først tenke ut
hvordan jeg skal få til et arrangement med kontroll av seilet, og det er ikke
helt enkelt med nedløpet av linen til fokket, slik det er nå, men jeg begynner
å se en løsning.




Klar for en ny og bedre tilværelse på vannet!


______



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar