mandag 2. april 2018

Hva er et bilde......?

Hva er et bilde.......?


Et bilde kan være så mangt og når det gjelder malerier, så
har man flere retninger, eller som jeg liker å kalle det, for det
det egentlig er, "moteretninger".

Måten å male på har vært i stadig forandring og i mange 
retninger avhengig av skiftninger i samfunnet.

Før malte man naturalistisk, for det var den måten man kunne 
gjennskape virkeligheten i en ramme på veggen og fotografiet 
eksisterte ikke.

Jeg skal ikke gå igjennom alle stilretninger, for det har jeg ikke 
kompetanse til, men en ting syns jeg er litt morsomt, og det er
impresjonismen.

Et fotografi er et øyeblikk fra virkeligheten og impresjonismen 
var å skape et bilde av virkeligheten, med maling og pensel.

Bildet skulle ikke komponeres, men bli et glimt fra virkeligheten
som om det var fotografert.

Det ligger også i navnet, "impression" betyr jo kort og godt inntrykk.

Nå er vi litt tilbake til det som var i tankene mine til å begynne med
og som er årsaken til at jeg dro fram akurat disse to bildene.

De er tatt med ca. ett år imellom, men fra omtrent samme sted.

Det øverste bildet ble tatt mens jeg satt og ventet på en venninne, 
en regnfull høstkveld og det er frontruten i bilen hvor regnet har, 
sammen med lyset på utsiden skapt et mønster av lys og regn-
dråper som fascinerte meg og fikk me g til å knipse et par bilder
mens jeg sitter tørt og godt inne i bilen.

Jeg er kanskje litt sprø, og samtidig part i saken, men jeg syns 
bildet ble ganske morsomt og masket ut den delen jeg likte best.

Bildet er tatt på parkeringsplassen mellom "Paparazzi" og 
"Esmeralda", med lysene fra blokkene på Kaldnes som lyskilde.



Lysene fra blokkene på Kaldnes i regnvær.


Samme sted og samme situasjon ett år senere



Man kan jo diskutere om dette er bilder, eller bare rør, men etter 
min oppfatning så hvis det har en en verdi for noen, så er det å 
regne for et bilde, selv om det egentlig er et non figurativ picture, 
hva det nå enn egentlig betyr.


                                     _______________

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar