søndag 10. oktober 2010

Irland


I sommer var jeg en tur i Irland. Fløy til Dublin, leide bil og
kjørte rake veien til County Galway på vestkysten - nærmere
bestemt Kinvara eller  som det heter på irsk Cinn Mhara.

Kinvara er en liten landsby i den syd-østlige delen av
Galway Bay.



Hvorfor akkurat Kinvara?

For noen år siden kom jeg over et fotografi av et gammelt
borgslott som het Dunguire Castle.
Dette fotografiet malte jeg et bilde av, men det har siden irritert
meg at jeg har kopiert en annens bilde, selv om det var et foto.


Når jeg først hadde bestemt
meg for Irland, var det en selv-
følge at dette slottet var et mål.

Nå har jeg selvfølgelig tatt en mengde
fotos, både ut og inne i slottet.


                                                     Dunguire Castle


Bortsett fra dette slottet, så har jeg alltid vært fascinert av Irland
og den keltiske kulturen. Etter å ha jobbet i 8 år på Norsk Sjøfarts-
museum har jeg vel også en slagside mot alt som har med historie
å gjøre.



                                Kinvara sett fra toppen av Dunguire Castle



                                   Fra hovedgaten i Kinvara

Jeg hadde en fantasi før jeg dro over - jeg skulle sitte på en pub
i en liten irsk landsby, det skulle regne så det sprutet i bakken og
jeg skulle sitte varmt tørt og drikke noe godt mens noen musikere
satt borte i et hjørne av puben og spillte tradisjonell irsk musikk.

Dette opplevde jeg første kvelden - og senere flere kvelder.



                                                   Connolys Pub


Å være norsk i Irland er ikke noe handicap!

På tross av at vi tidligere i historien har plyndret og drept
og voldtatt kvinnene deres er viking på en merkelig måte
et positivt ord. Spesielt i Dublin, men det kommer vel først
og fremst av at byen er grunnlagt av vikinger.

På Connolys, hvor jeg var endel om kveldene kom en ung
dame bort til meg og sa at jeg så veldig alvorlig ut.
Jeg sto og hørte på musikken og var vel opptatt av den, og
svarte derfor at jeg var norsk og var veldig glad i Irsk musikk.
Hun sa at jeg kunne ikke stå der for meg selv - jeg måtte
komme å sette meg sammen med gjengen hennes.
De satt fire fem stykker ved et bord og det så trangt ut.
Jeg sa at jeg ikke ville trenge meg på og at jeg hadde det
bra.
Det ville hun ikke høre på, så jeg måtte sette meg sammen
med dem.

En av mannfolka spurte meg på gebrokkent norsk om jeg
hadde det bra?

Det viste seg at han hadde jobbet i Tromsø og var gift med
en dame fra Hammerfest.

Så "stor" er verden.



Connolys Pub



                                 Connolys Pub straks etter åpning for dagen

1 kommentar: