onsdag 20. oktober 2010

Litt over - litt under

Jeg ser ofte på bildene mine ikke fordi jeg synes de er noe utenom det
vanlige rent fotomessig, men det er en fantastisk fin måte å gjennoppleve
situasjoner og gode minner på.

Du kan hente frem gode hendelser og glede deg over dem, om og om
igjen, og det er en fin måte å holde hukommelsen igang på.




Fra havnen i Skagen


Skagen er en av mine favorittplasser, og en av de tingene jeg liker ved
Skagen er havnen om natten.

Når det er stille vær kan man se lysene fra den indre delen av havnen
som lys-stolper i vannet.

Jeg har også vært i Skagen i desember og september, når det er lite
turister der, og man kan gå  f.eks. ut til Grenen uten å gå i kø.



Grenen i september en forblåst dag - nesten uten turister.



Bare "andre" turister.




Mens vi venter på solnedgangen.

"Solnedgangskiosken" i gamle Skagen er også en av favorittene,
og når været er det rette er det en opplevelse å se
solnedgangen der.


Desemberdag ved Grenen.


Av og til liker jeg å leke meg litt med
bildene mine.
Prøve å lage noe annet utav dem, med
bl.a. å plukke ut detaljer som kan virke
spennende.





Noen ganger når du henter fram et utsnitt får du idéer til nye
måter å lage bilder på.
Photoshop gir et utall av muligheter hvis du bare slipper fantasien løs

Dette var utgangspunktet for et bilde som jeg også har vist annet sted
i bloggen min.




Samme vanndråpe som over.


En bit av toppen på et vanlig nettinggjerde høres ikke veldig spennende ut,
men hvis vi leker litt med det så kan det bli et motiv som man kan male etter.



Til venstre: sterkt forstørret utsnitt av foto - i midten: manipulert
i Photoshop - til høyre: maleri - 70 x 90 cm.



Dynamikk




Fra flystevne på Jarlsberg


En av de gode minnene fra Rødehavet er da jeg hadde med min
sønn, og han dykket der sammen med meg for første gang,
12 år gammel.


Min sønn 12 år gammel i Rødehavet


Jeg har dykket mange steder i Rødehavet, men en av favorittplassene
er vraket av "Dunraven" som ligger opp ned på ca. 30 m dyp og
motivene står i kø.


Dykker som kikker inn i vraket, mens jeg ligger
på innsiden og fotograferer.



Queen angel - en av de flotteste fiskene i Rødehavet.



En Grouper kan bli ganske stor og er svært glupsk,
men er helt ufarlig for dykkere



En del "soft corals" er svært vakre.


Ved Ras Muhammed finner vi Napoleon-fisken "Big George".

De første årene jeg besøkte Ras Muhammed ble vi alltid møtt
av "Big George" som vi matet med hardkokte egg.

Fisken er enorm og jeg har flere ganger sett han har slukt hele
armen til dykkere, men det er helt ufarlig, for han har ikke
tenner, så det er bare å dra armen ut igjen.

"Big George"

Et år var "Big George" plutselig borte, antagelig død av for
høyt kolesterol på gunn av all egg-spisingen.
I stedet spradet en yngre og mindre Napoleonfisk rundt på
samme plassen og hadde tatt over reviret.

Alle snakket da om gamle "Big George" som var så gigantisk
stor, og fortsatte med det i flere år, så når "Little Big George"
var blitt gammel og vokst seg like stor og flott, var minnet om
gamle "Big George" fortsatt enda større.

Det er vel kanskje slik legender blir skapt?


"Big George"





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar