torsdag 7. oktober 2010

Veteranbil

Her kommer noen glimt fra arbeidet med BMW-prosjektet.

Kjølevannet forsvant, og det gikk hverken i oljen eller ut
med eksosen. Hvor i granskauen ble det av?

Etter mye detektiv-virksomhet fant jeg ut at det måtte være
lekkasje i toppakningen mellom eksos- og kjølekanalene.

Da toppen ble fjernet viste det seg at mine antagelser var
riktige.




                    Det var ikke veldig vakkert da toppen var tatt av.



Det virket temmelig skummelt for en 150 % amatør
å begynne å demontere fjærer og ventiler,
men den som intet vover intet vinner.



Det var lite rust på bilen, men på innsiden av skjermene ved lyktene
var det noe rust, men heldigvis på et begrenset område.

Da jeg sandblåste stedene gikk det hull - dermed var det bare å finne
fram sveiseapparatet og trå til.

Etter å ha sveiset ble sveisene sandblåst til de var 100 % rene, og
fortinnet.

Dette hindrer rust å komme tilbake i sveisen, som ellers er et vanlig
problem. Deretter ble skjermen behandlet med sink og grunnet, for
tilslutt å bli påført et lag med lakk, slik at den var beskyttet frem til
den endelige lakkeringen.






Ferdiglakket med base (farge). Mangler bare klarlakk.


Det var litt overfladisk rust i hekken på bilen, men bare overfladisk
og der hvor lakken var borte og ikke gravrust.

Hekken ble sandblåst, behandlet med sink og grunnet, samt et lag med
lakk for å beskytte inntil  den endelige lakkering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar