fredag 22. oktober 2010

Lek med bilder

Jeg har veldig ofte brukt fotografiene mine som kilde til
å male etter, eller de har gitt meg idéer til motiv.

Et bilde jeg tok av et gammelt forfallent uthus fikk meg
til å kikke på bjørkeskogen bak.


Den totale mangelen på blader,
nettverket av tynne grener og de
hvite stammene gjorde at jeg
plukket ut en liten del av trærne
og begynte å leke meg på dataen.
                                                      

                Først så bestemte jeg utsnittet fra
                bjørkeskogen.
                Så gikk jeg inn på "saturation",
                altså metning, og forsterket fargene.
                Deretter søkte jeg på funksjonen
                "filter" i Photoshop og fant den
                effekten jeg var ute etter.

                Dette ble til bildet til venstre, og
                dermed var det gjort.
                Inspirasjonen til å male dukket opp.

                                                      
Resultatet kan diskuteres, men det var et eksempel
på hvordan foto kan brukes.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar