mandag 3. juni 2013

IA-bedrift, hva er det?

Hørte på radioen i bilen idag, et intervjuv med en eller annen fyr, fikk
ikke med meg navn eller stilling, men jeg skjønte at det var en som
hadde noe med begrepet IA-bedrift å gjøre.

De fleste oppegående mennesker vet hva begrepet skal stå for, jeg
skriver skal stå for, for det kan stilles tvil om intensjoner og virkelig-
het samsvarer.

Inkluderende Arbeidsliv høres fint ut, og en del bedrifter er innenfor
denne kategorien, og jeg har selv i mange år arbeidet i en såkallt IA-
bedrift.

Dette var en statlig bedrift, og for meg blir begrepet et paradoks og
temmelig meningsløst, da jeg kjenner til kollegaer som ble sykmeldt
på grunn av arbeidet i denne bedriften.

Jeg selv ble også sykmeldt og ved to anledninger innlagt på sykehus
hvor leger under samtaler med undertegnede konkluderte med at pro-
blemet var arbeidsrelatert.

Hva da med begrepet Inkluderende Arbeidsliv?

At årsaken var arbeidsrelatert forklarte jeg ved innlevering av syke-
melding.

I et skriv som var blitt sendt ut til alle ansatte tidligere, ble det konkre-
tisert hva som er den sykmeldtes, og arbeidsplassens forpliktelser ved
evt. syk-meldinger,  bl.a. skal bedriften kontakte den sykmeldte innen,
jeg tror det var 8 dager, men jeg kan ta feil med antallet.

Dette skjedde ihvertfall ikke i mitt tilfelle.

Det kan jeg forsåvidt forstå, da jeg kun var sykemeldt 14 dager, men
man forventer ihvertfall at årsaken til problemet blir tatt opp ved til-
baketredelse til arbeidet, og med spørsmål om noe, eller hva som kan
gjøres for at dette ikke skal kunne skje igjen - men ikke ved denne be-
driften, ikke ett ord ble sagt i den sammenheng, det var tydeligvis ikke
noe tema!

Hva da med begrepet Inkluderende Arbeidsliv?

Det finnes også bedriftsledere som hører på sladder og gir irette-
settelser basert på sladder, noe som jeg sammenligner med inkvisi-
sjonen i tidligere tider, men det skremmende er at den finnes også
idag.

Det er bare å viske i øret på sjefen, så kan du få satt en kollega i en
vanskelig stilling.

For meg blir begrepet IA-bedrift bare latterlig og meningsløst, og
både begrepet og bedriften mister sin troverdighet.

Min arbeidsplass var en avdeling innen NAV, og det gjør hele saken
enda mer spesiell, for man tror jo at ihvertfall de prøver å følge regler
og lover.

Jeg opplevde også at brev fra min lege bare ble satt til side, og ble ikke
tatt hensyn til.

Jeg spør derfor igjen, IA-bedrift, hva er det???

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar